Mangler tillid efter utroskab
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
I oktober 2017 mødte jeg en fantastisk mand. Fra første date klikkede vi, og vi har været sammen stort set hver dag lige siden. Vi er meget forelskede og taler ofte om vores fælles fremtid.
I februar 2018 var jeg på ferie til Bali med en rigtig god kammerat. Da jeg kom hjem, havde min kæreste fået ny veninde på Snapchat, som han havde mødt i byen. De snappede dagligt og jeg udtrykte min bekymring til min kæreste, der dog forsikrede mig om, at der ingenting var mellem dem. Min fornemmelse blev dog ved med at sige, at det var noget, så en dag tog jeg min kærestes telefon og kiggede på snapchat. Der fandt jeg nogle beskeder, der tydeligt viste, hvad jeg frygtede. Beskederne var meget flirtende og indeholdt ting som, at min kæreste gerne ville hjem til hende om natten osv. Jeg var fuldstændig ødelagt. Jeg konfronterede min kæreste en sidste gang med mine bekymringer og brød sammen i gråd. Han insisterede på, der ikke var noget. Morgenen efter tog jeg et billede af deres beskeder og viste dem til min kæreste, der gik til bekendelse. Han fortalte, at de aldrig havde lavet noget fysisk, men at de havde flirtet over snapchat i flere uger. Han understregede, at han ikke lagde noget i det, men blot var usikker og derfor havde haft brug for følelsen af en “backup”, hvis jeg nu skulle gå hen og forlade ham. Han fortalte også, at han flere gange havde forsøgt at stoppe det, men hver gang han oplevede usikkerhed tog han sig selv i at skrive til hende. Jeg var i vildrede, men besluttede at give vores forhold en chance.
Siden har vi kæmpet utroligt meget, og jeg synes vi er kommet rigtig langt. Han har været utrolig åben og har givet mig adgang til telefon, facebook, snapchat m.m. I starten brugte jeg det enormt meget, det gør jeg ikke mere. Jeg bruger det kun, hvis jeg bliver utrolig usikker, hvilket heldigvis sker sjældnere og sjældnere. Dog kæmper jeg stadig med de her mareridt, hvor han er mig utro. Jeg vågner op fra disse med hjertebanken og nogle gange tårer i øjnene. Jeg har utrolig svært ved at lade ham tage i byen, fordi det var i byen, han mødte snapveninden. Når han tager afsted, lukker jeg ikke et øje hele natten og døjer med ondt i maven. Min kæreste er utrolig forstående og meget ked af, hvad hans dumme handlinger har betydet. Vi taler tit om at have aftaler, der gør mig tryg. Fx at han snapper engang imellem, når han er i byen, så jeg kan se, hvad de laver, og hvem han er sammen med.
Jeg ville dog virkelig ønske, at vi kunne komme helt videre. Jeg har aldrig været jaloux og hader at følelsen af jalousi og mistro æder mig op indefra. Jeg vil rigtig gerne til et sted, hvor jeg kan sove roligt om natten, også selvom han er i byen.
Hvad skal vi gøre herfra?

Svar
Kære Kvinde
Tak for dit spørgsmål til brevkassen, som du giver overskriften utroskab. Du skriver, at du dog ikke ved, om din kæreste har været seksuel utro, men du reagerer, fordi du oplever, at han følelsesmæssigt har været dig utro. Din kæreste indrømmer, at han har flirtet med en anden og har skrevet sms’er til hende, at han vil opsøge hende om natten. Du oplever at han er utro og utroskab er tillidsbrud. Du skriver, at I sammen har forsøgt at komme videre ved at tale om det, men du er stadig mistroisk overfor ham, og når han er i byen har du det elendigt og kan ikke sove. Din mistro er ved at æde dig op indvendig fra. Hvordan kommer I videre, spørger du.
Åbenhed eller kontrol
Jeg tror på, at det er godt for jeres fælles fremtid, at I er åbne om det, der er sket, og at du får lov til i dialog at sætte ord på de følelser, som det vækker i dig, at han får lyttet til dig og du til ham. Du skriver, at han viser dig tillid og giver dig lov til at tjekke hans Facebook m.m. Men samtidig er denne tjekken eller kontrol af ham ikke noget, der fremmer jeres kærlighed og nærhed. Du bliver politibetjenten og han tyven, der hele tiden skal passe på, hvad han gør. Det skaber afstand imellem jer, og det kommer der ikke to ligeværdig voksne ud af.
Hvordan genoprette tilliden
Så hvordan får I genoprettet tilliden imellem jer? Hvordan viser du tillid til ham, samtidig med at du ikke handler dumt og tror på at alt, hvad han gør, er godt for dig. Tillid er vigtig for et stærkt og varigt samliv. Det betyder, at I begge skal arbejde på at reparere tillidsbruddet og jeres brudte hjerter. Du skriver, at han også er usikker på dig, og derfor har han også noget, der skal repareres.
Snak om jeres værdier
Jeg kender ikke til, hvor meget i har talt om jeres forskellige værdier. Hvor går jeres grænse for, hvad er ok og hvad er uacceptabelt? Hvornår er noget utroskab? Hvordan omgås I andre af modsat køn? Hvor langt må man gå? Er det i orden, at han går alene i byen uden dig og omvendt? Hvordan finde en fælles forståelse for parforhold? Har I fælles værdier, som I kan bygge jeres forhold på? Få talt om, hvad I begge dybest set ønsker, og gå efter det.
Samtidig vil jeg opfordre jer til at tale om fælles interesser, om jeres drømme og forestillinger om et godt og trygt parforhold. Brug tid på hinanden og plej jeres forhold.
Parforhold med respekt for hinanden
I et parforhold kan der let komme en skævvridning, så den ene part bestemmer og kontrollerer. Det er der aldrig kommet noget varigt og sollidt ud af. Der skal to voksne mennesker til et solidt parforhold. Jeg vil opfordre dig til at slippe kontrollen lidt uden at være blind. Det eneste du kan kontrollere er dig selv, og hvad du gør. Du kan bestemme dig for at vise ham tillid, som du gør, og sige at når han går i byen, skal han sende dig snaps, men samtidig fortæller du ham, hvad det gør ved dig at lade ham gå i byen uden dig. Han må godt vide, at det er af kærlighed, du tillader ham at gå. Så er det op til ham, om han vil høre dig og forstå, at det er en ”gave”, du giver i kærlighed, og at den koster for dig. Hvis du bare ignorerer din følelse af mistro og tillader, at han igen og igen svigter dig, så er det dig, han træder på igen og igen.
Jeg håber jeres snak må lykkes og at I finder en fælles forståelse for hinanden. Men gå ikke på kompromis med dine vigtige værdier, det du mærker ikke er ok. Jeg håber I må vokse i jeres forhold og at tilliden mellem jer må vokse, så du med tiden kan lægge fortiden bag dig.
Held og lykke med et kærlighedsliv med gensidig respekt.
Med kærlig hilsen