Min kæreste er nogle dage
usikker på vores forhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Parvis
Jeg har efter mange år som single fået verdens dejligste kæreste. Vi har været sammen i lidt over et halvt år, og jeg svæver på en lyserød sky, når jeg tænker på ham. Jeg drømmer om, at vi skal flytte sammen inden for en overskuelig fremtid og er generelt meget sikker på, at det er en som ham, jeg gerne vil dele mit liv med.
Min kæreste havde været single i et halvt år, da vi mødte hinanden og havde inden da været i et forhold i +10 år.
De fleste dage er alt godt, men i perioder rammer han et hul, hvor han synes, alt i hans liv er uoverskueligt, og han savner trygheden i sit tidligere forhold. Når han rammer det hul, siger han, at han er usikker på vores forhold. Det gør mig enormt ked af det og usikker.
Kan jeg hjælpe ham til at satse på os? Eller skal jeg passe på mig selv og skynde mig væk, inden det ender med at såre mig for dybt.
Med til historien hører, at jeg tidligere har følt mig underdanig i forhold og generelt er rigtig bange for at blive forladt.
Vi er begge i starten af 30’erne.

Svar
Kære du
Hvor er det dejligt at læse, at du har fået verdens dejligste kæreste. Tillykke med det!
Det er forståeligt, at du gerne vil passe på jeres forhold. Det er også forståeligt, at du bliver ked af det og usikker, når du oplever, at din kæreste udtrykker usikkerhed om jeres forhold.
Jeg vil gerne starte med at svare på dit sidste spørgsmål først. Du spørger, om du skal skynde dig væk, inden det ender med, at du bliver såret. Generelt gælder det for os mennesker, at hvis vi har en erfaring med at blive valgt fra eller har oplevet at blive forladt, kan det nogle gange opleves, som om det er lettere, hvis vi selv træffer et valg om at vælge noget fra. Det gør vi, fordi vi ikke kan holde ud til at mærke smerten ved at miste noget som er værdifuldt. Samtidig betyder det så også, at håbet om det gode, som vi kan drømme om, forsvinder.
Måske kan det være for at beskytte dig selv mod risikoen for at mærke en eventuel smerte, at du overvejer at skynde dig væk. Jeg lægger nemlig også mærke til, at du skriver, at du har håb og drømme for jeres fremtid sammen. Derfor er mit råd, at du skal overveje følgende:
• Hvad kan du miste ved at tage et valg om at skynde dig væk?
• Hvad kan du vinde ved at satse på jeres fremtid sammen?
Og så til det andet spørgsmål, hvor du spørger, om du kan hjælpe ham til at satse på jeres forhold.
I kommer med forskellige udgangspunkter ind i jeres forhold. Du skriver, at du har været single i mange år og har måske haft en længsel efter at møde én som din kæreste igennem længere tid. Han har afsluttet et langt forhold inden for det sidste halve år og har ikke på samme måde været klar til et nyt forhold i lige så lang tid som dig.
Måske er der en sorg over noget fra din kærestes tidligere forhold, som stadig dukker op på de dage, hvor han synes, at alt er uoverskueligt? Hvis det er tilfældet, er det godt at give plads til, at det sorgfulde må være der og kan få en ny plads i livet. Det er ikke det samme som et fravalg af dig, selvom det måske kan føles sådan!
Mit råd til dig vil være, at du støtter ham i at satse på jeres forhold ved at give ham tid og rum. Tid til at han kan følge det tempo, som han er klar til, og rum ved at vise ham, at du godt kan holde ud at være der sammen med ham på de dage, hvor det er svært.
Du startede med at skrive, at du har fundet verdens dejligste kæreste. Tillykke med det! Jeg ønsker jer alt det bedste i jeres forhold.
De bedste hilsner
Karen Doktor Psykoterapeut