Min kone finder på
noget at være sur over
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kone finder på noget at være sur over. Den ene dag har hun det fint, så lige pludselig bliver hun sur på mig og siger, at jeg er dit og dat, jeg gjorte dette, gør disse ting og andet. Jeg gør ikke noget for at gøre hende sur eller ked af det. Jeg har selv aldrig været sur på hende. Hun har tidligere levet i et meget voldeligt forhold i 9 år.
Jeg er begyndt at tænke, at hun ikke værdsætter, at jeg er god ved hende og at hun måske savner at være i et voldeligt forhold.
Vi har selvfølgelig nogle gode og dårlige dage, men jeg er ved at begynde at føle, at jeg ikke kan magte det længere. Jeg føler, det dræner mig for energi. Vi har 3 børn, hendes søn, min datter og 1 fælles søn. Hvad kan jeg gøre? Når hun bliver sur, kan der nogle gange gå over 1 uge, hvor hun slet ikke vil snakke med mig, og hvor hun intet siger til mig i flere dage.

Svar
Tak for dit brev til parvis.dk
Vi kan forstå, at du jævnligt er ude for, at din kone finder på noget at være sur over.  Det fremgår, at du ikke bevidst gør eller siger noget, der kan provokere denne surhed, og du er uforstående overfor den dårlige stemning – som ofte kan vare ved i flere dage. Du skriver at hun ikke vil snakke med dig, når hun har det sådan. Du skriver også, at du aldrig er sur på hende.
Når man lever i et parforhold, vil der for de flestes vedkommende være frustrationer og uenigheder. Man bliver irriterede på hinanden, og man kan blive sure på hinanden. Det er helt normalt. – Det, der er vigtigt, er, hvordan man kommer videre. Den, der er blevet sur, kan have virkelig svært ved at komme ud af ”rillen”, og ægtefællen står magtesløs og ser til.
Det er ikke nemt at være i for dig, og der er også 3 børn, der skal tages hensyn til. Du spørger om, hvad du kan gøre. Vi vil gerne forsøge med nogle bud.
For det første er det vigtigt, at du finder ud af, om surheden har noget med dig at gøre. Er det noget, du har sagt eller gjort – eller ikke gjort, der har provokeret det? Her er det godt at spørge i situationen – ”Hvad har jeg gjort”. ”Hvad er der sket”.  Det er ikke nemt, men prøv at lade være med at finde dig i tavshed. Tavshed – det ikke at ville tale ud om ting – er en magt som mennesker kan udøve over hinanden. At bruge tavshed som en magtfaktor er rigtig dårligt for et ægteskab.
Hvad kan du ellers gøre? Du kan sige til din kone, at du mærker hendes surhed, og hvad det gør ved dig. Du kan ønske en rolig samtale på et tidspunkt, hvor stemningen er god, og hvor I giver jer tid til at lytte og tale ud om problemet. Det duer ikke at forsøge, lige når skaden er sket. I må sætte jer sammen og udforske, hvad det er, der udløser surheden, og er der noget, der kan afhjælpe den. I har et hjem med 3 børn, og der er rigtig mange opgaver i sådan en familie. Er din kone træt og udmattet? Er der noget helt grundlæggende, hun går og er ked af?
Du skriver, din kone har levet i et voldeligt forhold tidligere. Det lyder slet ikke godt, og det er meget muligt, at hun kæmper med psykiske skader efter dette. Det vil være vores anbefaling, at i finder en ægteskabsvejleder og får nogle samtaler med en professionel rådgiver, som kan være med til at råde og vejlede jer. I behøver hjælp til at finde en god kommunikationsform. En samtale hvor I skiftes til at tale og lytte, så i begge bliver set og hørt. I et parforhold er det at blive set noget kærligheden lever af.
Vi vil ønske dig/jer al mulig godt. I kan evt. se på listen over terapeuter, der har tilknytning til Parvis.dk her.
Venlig hilsen