Savner ekskæresten
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære dig og tak på forhånd
Her på det sidste har jeg været rigtig ked af det. Jeg har for noget tid siden droppet mit venskab med min eks, hvilket jeg fortryder hver dag. Mange gange har jeg ikke selv forstået, hvorfor jeg gjorde det, men jeg er nu kommet frem til, at jeg vil gøre et forsøg. Selvom jeg ved denne sorg og tankespind går over, så føler jeg ikke at mit verden skal være uden ham. Han gjorde mig glad efter vi var venner. Jeg sluttede det af mange grunde. Både fordi jeg måske tog de problemer med fra forholdet og sammenlignede med de ting vores venskab nu bestod af, hvis du forstår. Men jeg er villig til at give det en chance, så længe jeg bare kan snakke med ham. Du ved, jeg følte han overså mig, også selvom vi var venner, for det var nemlig problemet før.
Har grædt meget og jaer… jeg kan simpelthen bare ikke have, jeg sluttede alt kontakt. Jeg tænker, at I tænker, det har noget at gøre med, at jeg bare ikke har fundet en ny. Men jeg vil ikke have ham som kæreste. Kun som ven, fordi jeg savner ham så ufattelig meget. Håber I kan hjælpe. Skal jeg prøve at vinde det tilbage eller ej? Btw det er en del måneder siden, vi slog op og er også lidt bange for, han ikke vil have noget at gøre med mig mere. Det er kun som ven, jeg savner ham. Jeg har også overvejet, om det er fordi, jeg egentlig bare har brug for nogle nye mennesker, så hullet kan fyldes lidt ud. Men jeg er i forvejen i gang med at møde nye mennesker, da jeg lige er startet på en nyt studie, så ja, ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Dengang følte jeg, at jeg gjorde det for det bedste, men nu føler jeg det strengt modsatte. Jeg aner ikke, hvordan han har det, men jeg ved han nok har tænkt på mig.
Mvh mig

Svar
Kære du.
Tak for din mail. At være venner med en ekskæreste kan være svært. Man har delt så meget af sig selv og haft så mange oplevelser sammen, at det kan være svært at gå fra at være kærester til blot at være venner. Derfor kan jeg godt forstå, at du sluttede venskabet med din ekskæreste. Som du selv skriver, blev nogle af jeres problemer fra forholdet overført til jeres venskab, og det kan være svært at opleve igen – også som en ven.
Du siger, du overvejer at genoptage kontakten med din ekskæreste i håbet om at genetablere et venskab med ham, hvis han også er klar på det. Du siger også, at det udelukkende er venskabet med ham, du ønsker. Hvis det er muligt for dig at være venner med dine ekskæreste uden, at for mange følelser forbundet med jeres tid som kærester kommer i klemme, er det måske en mulighed at række ud til ham og spørge, om I kan ses igen. Du fortæller dog også, at han sårede dig i jeres venskab. Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at han kommer til at gøre det igen, men det får mig til at tænke, at det kræver omtanke at genopbygge jeres venskab.
Du skriver også, at du har overvejet, om savnet af ham mon skyldes et mere generelt behov for at møde nye mennesker. Det kan jeg naturligvis ikke svare på, men jeg forstår godt din overvejelse. I den forbindelse er det formentligt relevant at overveje, hvorvidt det er specifikt venskabet med ham, du savner, eller fællesskab og nærvær generelt – for så kan det måske være, at behovet kan dækkes af andre og muligvis ikke ham, hvis du oplever, at det er for svært.
Min opfordring til dig vil være at overveje, som jeg også allerede har skrevet, om det er specifikt hans venskab, du savner, og om du tror, I kan genopbygge jeres venskab uden, at du bliver såret og får svære følelser i klemme.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Hilsen