Savner kærlighed i parforholdet
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Vi har fornyelig købt vores drømmehus. Hvilket vi begge to har arbejdet hårdt for. Men desværre er det blevet til et problem en såkaldt bekymring.
Min mand bruger simpelthen al sin fritid på hus og have. Selvom intet skal laves, så finder han på noget. Jeg er kørt træt i at løbe efter ham, og dreje hans opmærksomhed mod mig.
Jeg er knust og græder hver nat.
Jeg savner vores kærlighed. Vi har ingen kommunikation. Alle hans beskeder handler om vores hus eller noget tredje, der skal fikses, jeg er fuldstændig glemt.
Har flere gange taget snakken op, og gjort ham opmærksom på os, men han lytter ikke og ignorer mig mere.
Håber I kan hjælpe mig. Vil gøre alt for at friske vores forhold, jeg elsker ham overalt.

Svar
Tak for din henvendelse.
Konklusion
Jeg tror, jeg vil begynde med konklusionen denne gang – og den er, at jeg vil anbefale jer at søge hjælp hos en parterapeut, for at få løst det problem du beskriver, da jeg tænker, det er mere komplekst, end du beskriver. Og så vil jeg forsøge at skrive lidt om, hvad jeg tror, der er at gøre.
Spørgsmål til refleksion
Der er lidt forskelligt, jeg bliver nysgerrig på, når jeg læser din henvendelse – men som jeg ikke lige kan få svar på.
1. Tænker, om der mon var signaler, inden I købte jeres drømmehus, som du ikke lagde mærke til dengang, fordi jeres kommunikation meget kom til at handle om huset – eller i hele taget kommunikation, som ikke handlede om jer to og jeres relation, men alt muligt andet, så din mand ikke er vant til at tale om jer to og jeres/dine drømme?
2. Er han i det hele taget vant til, at det altid er ham, der definerer alt omkring jeres parforhold, så han er holdt op med at overveje, hvad du mon kunne tænke dig, så han derfor ikke hører din bekymring nu, når du italesætter den?
3. Så tænker jeg også, hvordan du mon kommunikerer til din mand. Det er nemlig muligt at kommunikere og samtidigt sende skjulte (og ubevidste) signaler om, at han ikke behøver tage dig alvorligt – ikke fordi du vil det, men blot fordi det sker. Måske fordi du har et lavt selvværd – måske fordi du er bange for konflikt?
4. Hvordan det kan være, at din mand ikke må se, at du græder af længsel efter ham – for når du græder om natten, så han ikke opdager det, må der være en årsag til, at du skjuler din gråd. Hvad vil der ske, hvis han ser du græder, og at det handler om ham/jer? – at han er årsagen til det?
5. Så skriver du, at du har taget snakken op med ham om jer to – men har du også snakket med ham om dig alene, og de behov du har i mødet med ham – og som du ikke kan leve uden. Har han hørt dig sige, at du er ved at gå i stykker, fordi du mangler hans hengivenhed for dig – og at han risikerer at jeres forhold knuses, hvis han ikke vågner op og hører, hvad du siger?
En snak og konkrete tiltag
Jeg tænker, du skal overveje ovenstående, og så tage en alvorlig snak med din mand om jeres fremtid. At du og parforholdet lider, hvis det ikke snart begynder at handle om dine behov og jeres kærlighed.
Denne snak skulle gerne munde ud i konkrete tiltag, som sætter fokus på jeres kærlighed. Det kunne eks. være at aftale en aften om ugen fremover (en date), hvor det kun handler om jer to med god mad og meget andet. Med en snak om drømme og fremtid, ønsker og behov individuelt og parvis. Det kunne også være at aftale en dato, hvor I forlader jeres drømmehus for at tage på en forkælelsesweekend et eller andet sted i Danmark – hvor I blot skal nyde at have fri sammen.
Det er altså vigtigt, at denne samtale med din mand er så konkret, at han ikke slipper uden om, eller kan ignorere dig. Så ved jeg godt, at du jo ikke kan tvinge ham til noget som helst – men vil han ikke være med på noget, kan jeg godt frygte, at det er et spørgsmål om tid, hvor længe du kan blive ved at holde til det – det må han forstå.
Til slut vil jeg gerne understrege min konklusion, som jeg indledte med.
Lykke til med dit ønske.
Steen Palmqvist Familie- og psykoterapeut