Skal jeg kæmpe eller
lægge ham på is?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har været sammen med en fyr i næsten to år, og for en lille uge siden fortalte han mig, at hans samvittighed ikke kunne mere. Han er lige startet på sin drømmeuddannelse. Mens vi ventede på, at han kom ind, har han ikke følt det samme som jeg. Jeg har altid været der for ham og støttet ham i alt. Jeg har selv personlige problemer, men har altid følt, at han har været der for mig, selvom han føler det modsatte.
Jeg kan mærke i min krop, at han er den rigtige at kæmpe for. Hvad gør jeg for at fortælle ham det? Han kan ikke sige en eneste negativ ting ved os, og jeg er meget ked af, at det, som har manglet, var kommunikationen. Hvad gør jeg? Skal jeg lade ham være på is i nogle dage, eller skal jeg blive ved med at presse en stakkels presset mand, som er i gang med sin drømmeuddannelse?

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse.
Det er så utroligt svært, når man oplever at have stærke følelser for et menneske, som ikke oplever det samme. Og jeg kan forestille mig, at det kan være svært for dig helt at forstå, at han ikke kan se det, du gør. Derfor kan jeg godt forstå, at du er meget ked af det og ikke ved, hvad du skal gøre.
Og det er jo netop det, du spørger om: Hvad du skal gøre. Det kan jeg selvfølgelig ikke svare tydeligt på, da det er dit valg, men jeg vil indvie dig i nogle af de tanker, jeg får, når jeg læser din henvendelse. Du skriver, at du gør, hvad du kan for at tydeliggøre for ham, at I er rigtige for hinanden og hører sammen. Og selvom du har gode intentioner med det, tror jeg desværre ikke, det kan gøre nogen forskel. Hvis han allerede ved, hvordan du har det, tror jeg ikke, hans følelser kan ændre sig ved, at du igen fortæller ham, hvordan du har det med ham.
Jeg tror, du må erkende, at han føler anderledes, end du gør. Og den erkendelse gør ondt, men du har ikke ansvaret for, at jeres forhold holder. Men selvom du ikke kan gøre fra eller til, kan jeg godt forstå, at du er ked af det og frustreret – særligt når han siger, at han ikke kan sætte en finger på noget dårligt i jeres forhold. Det tænker jeg godt, du kan være nysgerrig overfor. Måske ved han ikke, hvad der gør udfaldet for, at hans følelser ikke er som før, men det kan I jo undersøge sammen. Derfor vil jeg opfordre dig til at spørge ham, hvad der ligger til grund for, at I ikke skal være sammen mere, hvis det kan hjælpe dig med at finde fred med, at I ikke længere skal være kærester.
Som svar på dit spørgsmål om, hvad du skal gøre, tænker jeg, at du (desværre) hverken behøver eller kan gøre så meget. Det er svært at erkende og acceptere, at et forhold er forbi, og hvis han holder fast i, at han ikke har følelserne og lysten til at være i jeres forhold, håber jeg, du bliver i stand til at erkende det og give slip på drømmen. Og så håber jeg, du med tiden vil opleve, at det er den rigtige beslutning for jer begge to.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig alt godt fremover.
Louise Lyngsøe, Psykologistuderende