Skal vi lade det udvikle
sig trods aldersforskellen?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er en pige på 20, som er begyndt at ses med en mand på 33, som har to børn på hhv. 10 og 2 år. Jeg har mødt ham gennem hans kusine, som jeg også kender ret godt i andre sammenhænge. Derudover har vi mange fælles bekendte, da vi begge ofte er på den lokale. Generelt har han mange yngre venner på min alder og op i tyverne. Det, synes jeg, er et plus ift. aldersforskellen.
Vi startede med at skrive sammen og aftalte, at det bare var useriøst med sex og hyggeligt samvær. Jeg kan dog mærke, at jeg bliver gladere og gladere for ham, og jeg kan forstå på hans kusine, at han vil se, hvad det fører til, og at han altså ikke over for hende har givet udtryk for, at vi bare er “hyggevenner”, som vi aftalte i starten. Jeg ved ikke, om hun pynter på det, men hun siger også, at han smiler, hver gang de snakker om mig. Hun synes i hvert fald, at vi vil være gode for hinanden, og det kan jeg også forestille mig.
Min anden veninde synes, jeg skal stoppe med at se ham, hvis jeg får følelser for ham, primært af den grund at han har børn, og at hun ikke tror, det vil være nemt eller godt for mig at skulle være “papmor”.
For mit eget vedkommende er der 3 ting, der får mig i tvivl:
• Aldersforskellen og de eventuelle komplikationer, der kan medfølge, når vi er to forskellige steder i livet.
• Hvordan det ville være mellem hans børn og mig.
• Hvad andre tænker om det (selv om jeg ville ønske, at jeg var ligeglad. Hvis det viser sig at være gensidig kærlighed, så er andres holdninger jo ligegyldige).
Det med evt. at skulle introduceres for hans børn skræmmer mig en smule, især fordi at jeg aldersmæssigt er tættere på hans 10-årige søn end på ham selv. Men ikke desto mindre har jeg ikke lyst til at stoppe med at se ham, for jeg har det dejligt, når jeg er sammen med ham, og han har en dejlig personlighed, som jeg ikke har mødt hos ret mange fyre på min egen alder. Og skulle det blive seriøst, så forestiller jeg mig, at jeg kunne hygge mig meget med hans børn, da jeg selv er glad for børn generelt.
Men mit endelige spørgsmål er:
Er der noget galt i at fortsætte med at se ham, hvis jeg får stærkere følelser for ham?

Svar
Kære Brevskriver
Du skriver, at denne her fyr og dig startede jeres relation med en aftale om bare at være ”hyggevenner”, men nu er det, som om at tingene er ved at udvikle sig til noget mere end det. Du kan mærke, at du bliver gladere for ham.
Ud fra hvad du skriver, virker det til, at du ikke har snakket med din ven om, at det er sådan, du har det? Du har af jeres fælles bekendte fået at vide, hvordan han tænker om dig, men som du selv skriver, er du i tvivl, om hun pynter på det.
Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg foreslå dig at snakke med din ven omkring det, som du har skrevet i dette brev. Fortæl ham at du kan mærke, at du bliver gladere for ham, i takt med at jeres relation udvikler sig, og at du måske vil mere end bare at være hyggevenner. Spørg ham også om, hvad han ønsker, jeres relation skal blive til. Fortæl ham også om de ting, der får dig til at tvivle på, om det er en god ide, at relationen udvikler sig (aldersforskellen, hans børn osv.).
Jeg tror, du vil blive klogere på, om aldersforskellen og dit forhold til hans børn er problematisk ved at snakke med ham om det. Du finder jo kun ud af, om I er to forskellige steder i livet ved at spørge ham, hvor han er i sit liv lige nu, og ved at fortælle ham hvor du er. Det kan fx være, at du gerne vil have børn en dag, men at han ikke vil have flere. Men det er ikke sikkert, I støder på sådanne forskelligheder.
Svaret på, om det er okay at forsætte med at se ham, hvis du har stærke følelser for ham, afhænger af, om din tvivl bunder i noget reelt. Hvis du igennem samtaler med din ven finder ud af, at jeres relation ikke rummer uløselige udfordringer, så ser jeg absolut ingen grund til at i burde stoppe relationen. Aldersforskel er i sig selv ikke afgørende for, om en relation er en god idé, men hvis aldersforskellen medfører fx vidt forskellige fremtidsplaner, drømme, ønske om børn osv. så kan den være udslagsgivende.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Held og lykke med relationen.
Venlig hilsen