Sms'er dagligt med min kollega,
hvad skal jeg lægge i det?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Parvis.
Jeg er en kvinde på 31 år, som står i lidt af et dilemma. Jeg arbejder sammen med en fyr sidst i 30’erne. Han er en super god kollega og vi svinger simpelthen så godt sammen. Når vi arbejder sammen, kører det også derudad.
Jeg blev skilt sidste år, og hans kæreste gennem 13 år har for et par måneder siden erkendt, at hun har fundet en ny. De har to børn sammen. Han har været slået helt ud, men virker nu til at være lidt mere ovenpå. Han er dog stadigvæk i bearbejdningsfasen. Vi har det sidste lange stykke tid sms’et hver evig eneste dag både dag og nat. Det gør vi stadigvæk.
Men nu begynder jeg at blive bekymret over, om jeg er begyndt at blive for glad for ham. Det ville være kompliceret i og med, at han ikke for så lang tid siden er kommet ud af sit forhold. Jeg kom ud af mit sidste år. Men jeg nyder, at han skriver, og at vi kan fjolle i vores sms’er. Jeg kan egentligt heller ikke undvære at høre fra ham.
Hvad betyder det? Vi har sagt til hinanden, at vi er glade for hinanden. Vi har også sagt, at det ikke er mere end det – grundet det han går igennem, og det jeg går igennem. Jeg har aldrig prøvet før, at en fyr tager så meget kontakt til mig, og at vi skriver sammen hver eneste dag. Det er måske også derfor, jeg henvender mig til jer for at få forklaring på, hvad det kan betyde?
De bedste hilsner K

Svar
Kære K
Tak for din henvendelse!
Du skriver, at du står i et dilemma og gerne vil have en forklaring på, hvad det betyder, dét du mærker i forhold til din kollega. Det er dejligt at have en god kollega, hvor både samarbejdet og kollegaskabet kører godt. Ofte bruger vi mange timer sammen hver dag på arbejdet. Det kan betyde, at vi også deler ud af, hvad der rører sig i privatlivet til vores kolleger. Det betyder også, at vi er modtagelige for den støtte og omsorg, som vi kan møde fra vores kolleger, når der er noget i privatlivet, som bøvler. Eksempelvis når et forhold går i stykker. Når vi står et sårbart sted i livet, er det at blive set, hørt og at føle sig forstået noget af det mest helende.
Kollegaskab der udvikler sig
Når jeg læser dit brev, lyder det til, at du og din kollega deler mere end arbejdsopgaver med hinanden. Kollegaskabet har udviklet sig til et venskab, hvor I deler glæder og sorger med hinanden. I har hyppig kontakt til hinanden, og du mærker, at du ikke kan undvære at høre fra ham. Du skriver også, at du er bekymret for, om du er begyndt at blive glad for ham. Gad vide, hvad din bekymring går ud på? Det kan give god mening, at du nyder den kontakt, som I har. En kontakt, hvor du oplever at blive set, hørt og kan dele liv med et andet menneske. Derfor kan det være en bekymring, at du er bange for at miste det igen? Eller at følelserne ikke er gengældt? Du nævner også, at det kan blive kompliceret i forhold til, at I tidligere har været i forhold.
I har talt om, at I er glade for hinanden, men ikke mere end det. I er opmærksomme på, at I begge har et forhold bag jer, som følelsesmæssigt skal afsluttes, før et nyt kan begynde. Samtidig er jeres kontakt hyppigere, og du mærker, at det er på en anden måde end i et venskab. Det er helt forståeligt, at du kan opleve det som et dilemma at mærke tiltrækningen til din kollega og samtidig ønske at være varsom i forhold til at respektere de følelser, der er forbundet med jeres tidligere brud.
Deler erfaringen med at opleve et brud
Du spørger om, hvad det du mærker, kan betyde? Mine bud er, at du og din kollega mærker, at I deler erfaringen med at opleve et brud i parforholdet. Det kan betyde, at I begge kan sætte jer i hinandens sted, og at I deler en længsel efter at blive mødt af et andet menneske, som forstår smerten i et brud. Det kan også betyde, at den omsorg og opmærksomhed, som I giver hinanden, er med til at vække varmere følelser for hinanden. Følelserne kan komme, fordi I mærker en forståelse og en forbundethed i smerten samtidig med en lethed i fjollerierne, som modvægt til det smertefulde.
Der kan være flere forklaringer på, hvad det, du mærker, kan betyde. Derfor vil jeg gerne give jer et par gode råd med på vejen.
• Giv tid til hinanden, så I lærer hinanden endnu mere at kende.
• Byg på venskabet imellem jer.
• Accepter og respekter, at der er mange følelser på spil lige nu, hvor I begge har oplevet et brud indenfor kortere tid. Et brud kan ofte medføre følelser af sorg, fortvivlelse og tab af drømme, som skal bearbejdes.
• Respektér, at I kan have forskellige ønsker om, hvordan og hvor hurtigt et forhold eventuelt skal udvikle sig.
• Læs evt. følgende artikel Ven eller kæreste?
Jeg ønsker jer alt det bedste!
Venlig hilsen
Karen Doktor Psykoterapeut