Tillidsproblemer
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har i lang tid haft et forhold til en gift mand, som nu har forladt konen og er flyttet for sig selv. Det gik egenligt fint i starten, men jeg kan mærke en klump i halsen, når han er hjemme ved sine 3 børn (og derved også eks-konen) eller hvis han ikke besvarer beskeder i længere perioder. Jeg går med en konstant frygt for at miste ham, eller at han skulle smide mig væk til fordel for noget bedre.
Hvordan kommer jeg af med disse tanker? Og kan det overhovedet lade sig gøre? Han bekræfter mig ikke ret ofte, da han mener, at han har slået det fast, men her vokser mine tanker bare.
Håber I kan komme med gode råd!
Hilsen den fortvivlede.

Svar
Kære fortvivlede
Tak for dit brev. Ved at du har formulere et brev til os med dine tanker, er der mulighed for, at en proces allerede er startet som hjælp til at få overblik over dit forhold til en tidligere gift mand med 3 børn og hans ekskone.
At blive skilt
Du beretter om , at den gifte mand, som du har haft et forhold til, er blevet skilt. At blive skilt er ikke en enkel sag. Skilsmisse kan for mange fylde rigtigt meget. Hermed følger nogle mulige tanker:
• Jeg er skyld i, at mine børn har det rigtigt svært. Det gør mig ondt.
• Er det det rigtige valg?
• Jeg skal samarbejde med børnenes mor. Hvad med jul, fødselsdage og ferier?
• Jeg er nu en skilt mand. Det var ikke ikke det, jeg oprindeligt havde forestillet mig. Det er svært, at det skulle ende sådan.
Blot nogle tanker for at fortælle at en skilsmisse kan være meget udfordrende. Når han ikke besvarer dine sms’er, kan der være mange grunde. Det behøver ikke at handle om dig. Måske er han fyldt af mange tanker? Måske er det gået op for ham, at med en skilsmisse følger der svære ting? Lige efter hans skilsmisse gik det godt med jer. Måske har han ikke før nu set konsekvenserne af skilsmissen. Det kan være vigtigt, at han får ryddet op i noget af alt det, så det ikke skal komme imellem jer. Han skal måske have tid til at bearbejde sorgen over det tabte, selvom det er noget han selv har valgt fra. Du skriver også, at han har slået fast overfor dig, at det er dig, han vil. Måske han ikke magter at udtrykke mere lige nu ud fra hans situation .
Et vilkår
Det er svært for dig, når han er sammen med sine 3 børn og ekskonen. Det er helt forståeligt. Børnene og ex-konen følger med, hvis I to vælger at være kærester/mand og kone i fremtiden. Her vil jeg gerne spørge dig: Vil du kunne leve med det? Du frygter også, at han vil smide dig væk. Du er bange for at miste ham. Endnu et spørgsmål: Hvor kommer disse tanker fra? Har du tidligere oplevet at blive smidt væk ? Har du før mistet en kæreste?
At få snakket ud
Hvordan vil det være at vise ham brevudvekslingen mellem os to som optakt til en samtale og høre hans tanker efter gennemlæsningen? Hvordan vil det være at sige til ham, at du har brug for tydelighed og afklaring af, hvor du har ham henne, for ellers løber dine tanker løbsk? Hvordan vil det være at udtrykke, at du har brug for, at han løbende anerkender dig, viser dig og bekræfter over for dig, at det – fortsat- er dig, han vil? Både med ord og handling.
Jeg kan foreslå, at I mødes og hver især sætter ord på, hvordan I oplever jeres relation lige nu. Ved åbenhed og dialog er der netop mulighed for, at du kan komme af med dine tanker og få respons fra ham, det handler om.
Jeg håber, at mit svar har sat gang i en proces, der på sigt kan give dig overblik over, hvor du/I er henne i jeres forhold.
Mange hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut