Utroskab (f)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære parvis
Jeg er en pige på 23 år, der er i vildrede. For tre måneder siden gik min ekskæreste og jeg fra hinanden. Jeg havde kysset med en af mine venner i fuldskab til en fest, og var virkelig ked af det. Jeg vælger at fortælle det til min kæreste, men siger, at det er en fremmed. Jeg fortæller det er en fremmed, så min kæreste ikke hver dag efterfølgende skulle gå og have ondt i maven over, at jeg skulle i skole og møde ham vennen. Der har været en masse problemer i vores forhold og jeg havde længe tvivlet på, om det skulle være os eller ej. Jeg havde brug for afstand til at tænke over tingene. Jeg siger så, at jeg ikke synes vi skal være sammen mere, så vi kan starte på en frisk på et senere tidspunkt. Han bliver utroligt såret og har det generelt med at reagere meget indad og ingenting sige. Efter en uge er han flyttet ud og har hentet det meste af sine ting. Efterfølgende har jeg prøvet at skrive til ham uden svar. Det skal nævnes, at ham vennen og jeg havde haft et godt øje til hinanden et stykke tid, og han er meget anderledes end min ekskæreste, hvilket jeg sandsynligvis blev draget af. Efter bruddet begynder jeg at ses lidt med min ven, men jeg har egentlig ikke lyst til det mere. Det spændende element var på en måde væk.
I går kom min ekskæreste forbi efter 3 måneder og ville hente det sidste. Det var vildt hårdt og jeg sagde en masse ting om, at jeg gerne ville prøve igen, at jeg tror det ville blive et vildt godt forhold osv., hvis vi prøvede igen. Han fortæller mig så, at han godt ved, at det er min ven jeg havde kysset med, hvilket jeg benægter. Til sidst indrømmer jeg dog, og min ekskæreste bliver rasende og spørger hvordan jeg kan se mig selv i spejlet osv. Jeg er helt grædefærdig. Jeg går stadig og håber på, at han tilgiver mig med tiden og vi kan finde sammen igen. Jeg ved ikke, om jeg skal kontakte ham eller ej. Måske sende en SMS i ny og næ og fortælle ham, at jeg stadig er villig til at arbejde på vores forhold. Jeg drømmer om ham hver evig eneste nat, hvilket er super hårdt. Så mine spørgsmål er, om jeg skal lade ham gå, prøve at “glemme” ham og komme videre, eller tro på at han kan tilgive mig og vi kan få det til at fungere – og i så fald hvor lang tid det kan tage?
Hilsen den fortvivlede.

Svar
Kære fortvivlede kvinde
Tak for din henvendelse.
Problematikken
Jeg har nærlæst din beskrivelse af dit problem og din situation. I forholdet til din kæreste har der været en masse problemer, og du har længe tvivlet på, om det skulle være jer.
Du var til en fest og kyssede der med en ven, som du længe havde haft et godt øje til.
Efter festen vælger du at fortælle din kæreste om episoden.
Her ser jeg et af de problemer som er inde i forholdet. Du taler ikke sandt, og siger det er en fremmed, sandheden var, at vennen var en skolekammerat, som du gennem længere tid havde haft et godt øje til.
Betingelser for kærligheden
For at kærligheden kan trives og udvikles, skal den bygge på sandhed.
Sandheden sætter fri, uanset hvor barsk sandheden kan være. I et parforhold skal man kunne have tillid til hinanden for at kunne være helt tryg.
Din ven reagerer ved, for det første at du ikke har været ham tro, men også at du ikke har talt sandt. Hvilket er forståeligt.
Følgerne
Din kæreste er flyttet fra dig. Han er såret og svarer ikke på din henvendelse. Han ved nu, hvem du har været ham utro med og bliver rasende og anklagende.
Selv er du ked af det, og håber din kæreste vil tilgive dig. Vennen som du var utro med, har du ikke lyst til at se længere.
Du spørger om du måske skal sende din kæreste en SMS i ny og næ. Du drømmer om ham om natten, og du er stadig villig til at arbejde på jeres forhold.
Du spørger om du skal glemme ham og komme videre, og spørger om I kan få forholdet til at fungerer?
Svaret
Hvad er det, der skulle gøre, at jeres forhold skulle kunne fungerer nu frem for tidligere?
Har du forandret dig, har din kæreste forandret sig? Du beskriver, at du igennem længere tid har haft overvejelse, om det skulle være jer to.
Hvis du havde været afklaret i jeres forhold, havde du nok ikke tilladt dig selv at kysse med din skolekammerat.
Og endelig hvis I skulle være kærester igen, vil jeg anbefale at I søger professionel hjælp fx af en terapeut.
Vælger du at gå videre alene, skulle du måske tillade dig selv at se på dit liv. Du har haft en svær periode og et svært forhold.
Måske er du skuffet over dig selv og din handlemåde. Kunne du have brug for at tale med et medmenneske evt. en god veninde, som du har tillid til og yderligere få lettet dit hjerte og din samvittighed? Så søg det.
Ofte kan vi mennesker have brug for også at tilgive os selv, der hvor vi har gjort noget forkert.
Måske skulle du for en tid tage pause fra mænd og kæresteforhold.
Tilgivelse fra mennesker kan vi ikke kræve, det er en gave. Men det kunne være ønskeligt, at dig og din kæreste kunne afslutte jeres forhold på en ordentlig måde, også hvis I ser hinanden i byen og i sociale lag.
De bedste hilsner på vejen videre frem også i fremtidige valg.
Kærlig hilsen