Vanvittig situation
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har igennem 8 år kendt en mand. Vi har sammen et barn i begyndelsen af skolealderen. Han har samtidig et andet barn på samme alder.
Vores forhold startede, hvor han var sin x utro. Jeg blev gravid, og han fik dårlig samvittighed. :/ Han tiggede og bad om at komme tilbage da jeg opdagede den andens graviditet. Jeg tilgav.
Nu flere år senere bor han stadig sammen med sin x og deres datter. Han arbejder konstant, og han giver mig ingen fridage. Jeg har ikke haft en dag for mig selv i flere år. Hans arbejde er først, hans følelser først og hans ideer først. Jeg har snart brugt alle mine år i 20’erne på at tilfredsstille ham. Når vi ses, er alt godt, men jeg føler ikke længere, det er nok. Selvom det lyder til, at han stadig er sammen med den anden, så er han ikke. Hvilket jeg har fået bekræftet.
Jeg har længe snakket om, at han skal flytte og komme her, men nu ved jeg faktisk slet ikke, om jeg har lyst, da jeg ved, at jeg så skal gøre rent for endnu en person.
Jeg ved ikke om jeg skal blive eller gå?

Svar
Kære dig, der har skrevet dette brev.
Vi forstår det sådan, at du er alene med et barn, og at faderen til dit barn var i andet fast forhold, da du blev gravid. Samtidig fik han et barn med hende, han boede sammen med, og han har altså 2 mindre børn på samme alder. Vi forstår på dit brev, at det har været sparsomt, hvad I har set til hinanden i de forløbne år. Vi kan ikke helt læse ud af dit brev, om dit barns far stadig bor sammen med sit barns mor.
Det er en svær situation, du står i, og i vores øjne desuden en urimelig situation. Det lyder som om, dit barns far pendler mellem 2 kvinder og ikke selv ved, hvor han vil være. Vi synes, det er trist, at du har brugt så mange år på at håbe på ham. Han kan formentlig ikke forandre sig og virker som en person, man ikke kan stole på.
Hvis man skal have et samliv, der fungerer, skal begge ville det, med al den vilje man kan sætte ind. Efter vores mening er det ikke muligt at elske 2 kvinder samtidig, og derfor kan vores råd blive kort og lidt hårdt for dig, som har sat så meget til side for ham og holder så meget af ham.
Du må tage samtalen med ham og bede ham vælge en gang for alle. Du kan og skal ikke ødelægges af, at han ikke kan vælge. Hvis han ikke ved den samtale vælger dig, da må du slutte forholdet og kun ses i det omfang, han skal se jeres fælles søn. For det er jo et anden side af sagen.
I har et barn sammen og skal samarbejde om, at jeres barn ser begge sine forældre. Den opgave har han så også med sit andet barns mor. Man kan sige, han har nok at se til.
Når vi egentlig råder til at bryde med ham, er det også pga. de sidste linjer i dit brev. Har du overhovedet lyst til, at han flytter ind ? – det lyder ikke sådan.
Kære du – du fortjener bedre, og vores råd må være at stoppe forholdet. Du må slikke dine sår og finde gode mennesker at tale med om dette her. Vi føler med dig og ønsker dig alt godt. Du er velkommen til at skrive igen, hvis dette ikke var svar nok.
Med venlig hilsen