Jeg kan ikke få nok af at kigge på andre
kvinder på sociale medier
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er en mand lige i starten af 40’erne, og jeg er gift. Vi har været sammen i knap femten år og bor i eget hus med tre skønne børn. Jeg elsker min tilværelse og ønsker ikke noget andet end det, jeg har. Men alligevel bliver jeg ledt ud i et spor, hvor jeg ikke kan få nok af at kigge på andre kvinder. Det er på Facebook, Instagram, SnapChat osv.
Jeg prøver indimellem at slette alle stier på de forskellige platforme, men lige pludselig bliver jeg grebet af det igen og begynder at kigge overalt, hvor jeg kan. Jeg vil enormt gerne slukke det hele og bare være 100% familiefar og ægtemand uden at skulle have dårlig samvittighed, men jeg falder hele tiden tilbage, når jeg prøver.
Hvordan kobler jeg min hjerne om til at koncentrere mig om det, jeg har? Kan jeg ændre på min hang til at kigge på alle mulige smukke kvinder hele tiden?
Mvh. den frustrerede

Svar
Kære frustrerede
Tak for dit spørgsmål. Du beskriver meget tydeligt, hvordan du er fanget imellem dine gode ønsker for dig og din familie på den ene side og så den virkelighed, som du ikke bryder dig om. Det er tungt!
Jeg fornemmer også, at du er meget alene med din kamp – og i så fald gør det kun ondt værre. Det bliver let en ond cirkel præget af skam, ensomhed og frygt for at miste din kone og børn, som du holder så meget af. Den dårlige samvittighed er heller ikke til megen hjælp. På den ene side kan den gøre, at du tager dig sammen kortvarigt, men væsentligst er, at den fodrer den onde cirkel, som jeg beskrev tidligere. Når det er værst, kan den dårlige samvittighed for en stund måske ligefrem finde hvile i de kvinder, som du kigger på.
Kan du genkende dig selv i den beskrivelse? I så fald er du ikke alene. Det er nemlig en beskrivelse af afhængighed og de indre konflikter, den fører med sig. Det gælder, uanset om det er alkohol, stoffer, ekstremsport, porno eller noget helt femte.
Du beskriver, hvordan du kigger på smukke kvinder på sociale medier. Samtidig oplyser du ikke, hvor lang tid det har stået på, hvornår det er værst, og hvornår det bliver mindre intenst. Du skriver heller ikke, om det stopper med de sociale medier, eller om du og evt. din kone også lejlighedsvis ser porno. Når jeg nævner det, er det, fordi afhængighed sjældent er konstant, men ofte svinger i intensitet – præcis som du selv beskriver det.
Men det betyder ikke, at der ikke er en vej ud af den, selv om det måske lige nu kan virke temmelig håbløst. Jeg vil derfor give dig et par pejlemærker, som jeg håber, kan være til hjælp:
Vedkend afhængigheden
Det er vigtigt, at du vedkender dig afhængigheden. Det er også det, som jeg fornemmer, at du er i gang med. Det er smerteligt at opleve, at man ikke bestemmer over sig selv, men at det, man er afhængig af, sætter dagsordenen.
Opsøg hjælp
Du kan ikke kæmpe din kamp alene, men har brug for hjælp. Det kan være nærmest uoverkommeligt at formulere det over for et andet menneske. Men det, at sætte ord på, er med til at opløse skammen og vise en vej frem. Det kan give ny energi til at arbejde med afhængigheden.
Du har brug for en professionel samtalepartner til at dykke dybere ned i afhængigheden. I vil skulle arbejde med, hvad det er, det giver dig at kigge på andre kvinder. Hvilke positive følelser vækker det? Hvad mærker du, når du ikke kigger på kvinderne? Det er spørgsmål, som I vil vende, hvis du opsøger hjælp. Oftest rækker indholdet af afhængigheden tilbage til tidligere episoder i livet, hvor den var gavnlig for os. Du kan muligvis finde en relevant terapeut, som kan være god for dig her.
Del med din kone
Du kommer næppe uden om at involvere din kone i forhold til din afhængighed på et tidspunkt. Hvordan vil det være? Måske er det ikke så slemt, som du tror. Måske kan du tage udgangspunkt i spørgsmålet til parvis og lade hende læse både dit spørgsmål og mit svar. Hun bliver formodentlig ked af det, men det vil kunne bringe jer tættere sammen, og I vil kunne indlede en fælles kamp. Det vil kunne give anledning til at forfine det gode, I har sammen, og fjerne uhensigtsmæssige mønstre. Måske vil I også på sigt kunne bruge noget af det, som du drømmer om, aktivt i jeres sexliv.
Jeg ønsker dig al muligt held og lykke i din kamp for at få sammenhæng mellem din etik, værdier og levede liv.
Henrik List, Psykoterapeut