Han ønsker kun venskab
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg er helt i vildrede. Er kommet for hurtigt i gang med at date efter et forhold på nogle år. Har brugt det som trøst.
Mødte en virkelig dejlig mand. Et par dates, hede beskeder, virkelig smukke beskeder og tryghed, samhørighed etc og sex. Virkelig god kemi og gode snakke. Har bl.a. været i teatret. Men efter sex er der nærmest ingen kontakt.
Snakkede i telefon i dag med ham. Dejlig snak, men også trist. Han fortalte mig, vi ikke skulle være kærester, men at han gerne vil være venner og tage til koncerter og i teatret sammen. Det lyder klichéagtige, men helt ærligt så tror jeg faktisk, han mener det helt oprigtigt. ´Jeg skriver i morgen´, afsluttede han med, og vil gerne komme forbi.
Han bor ret lang væk og har et barn, der bor hjemme, som har det svært. Han har hende mest og har lovet sin tid til hende de 3 år. Hun gider ikke hjem til moren. Jeg tror oprigtig, han ikke kan overskue en kæreste. Han ville heller ikke være på det datingsite mere, hvor vi mødte hinanden, når det udløb.
Jeg har svaret ham, at det er svært for mig, fordi jeg var begyndt at have følelser for ham, men jeg mener også, at vi har en særlig kontakt, og at jeg gerne vil prøve. Vi nåede trods alt kun de kærlige beskeder i en meget intens uge. Jeg har bedt ham om oprigtigt at tage stilling til, om han vil et venskab med mig (vi har ikke snakket sex). Om han vil investere i et venskab, for jeg gider ikke, at han pludselig forsvinder.
Jeg har bedt ham om at passe på mig. Er ked af det lige nu, men jeg tror godt, det kan lykkedes. Jeg har selvfølgelig lidt et håb, men tænker også, at det måske er godt for mig at få lidt ro på og nå at være ked af, at mit tidligere forhold er slut.
Hvordan får vi stillet regler op for venskabet? Hvordan får jeg de kærlige følelser ud af det? Er i vildrede og ved godt, jeg bare burde trække mig. Men jeg nød virkelig den intellektuelle samtale med ham.

Svar
Kære du
Tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du oplever at være helt i vildrede over at have startet en mulig kæresterelation med en mand, som nu blot skal være et venskab.
Først tænker jeg umiddelbart, at du er nødt til at mærke helt efter, om du godt kan “nøjes” med blot at være venner. Vil du godt kunne blive ved med at se ham og have oplevelser med ham og have det fint med, at I er venner og ikke mere? For hvis du egentlig hele tiden ønsker, at I skal blive mere end blot venner, men han ikke ønsker det, så forestiller jeg mig, at det kan være for svært for jer begge at være i.
Hvis du stadig tænker, at du gerne vil gøre forsøget på venskab, så tror jeg netop, at det vil være godt med nogle regler, som du skriver, så I ikke bliver alt for følelsesmæssigt involveret. Dermed tænker jeg, at det vil være bedst ikke at blande sex ind i jeres relation, da man her bliver meget tæt knyttet til hinanden, og det vil ikke gøre det nemmere for jer at være venner, hvis sex er en del af det.
En anden ting er også jeres kontakt med hinanden, både fysisk og skriftligt. Her er I nok også nødt til at være meget opmærksomme på at holde det på et venskabeligt niveau, uden kys og kærtegn og kærlige beskeder, så det ikke kommer til at skabe forvirring og længsel efter et kæresteforhold. Vær også opmærksom på, hvor tit I har kontakt. Hvis du skal slippe de kærlige følelser, vil det måske være godt at holde pauser mellem, at I skriver sammen, så det ikke er hver dag, at I er i kontakt med hinanden. Måske skal du også tænke over, hvad du deler med ham, at I ikke bliver hinandens nærmeste fortrolige, for så knytter det jer også tæt sammen, hvor det kan være svært at slippe de kærlige følelser.
Og bliv ved med at mærke efter, om du er ved at blive for tæt knyttet til ham, således at du ikke har lyst til at være sammen med andre end ham. For han bør være en ven på samme niveau som dine andre venner, for at det ikke skal blive for forvirrende at være i. Og vær opmærksom på, at du ikke snyder dig selv til at tænke, at det er okay med venskabet, hvis du ønsker mere.
Så hvis det bliver for svært i venskabet, kan I nok blive nødt til at afslutte relationen eller i hvert fald undlade at være i kontakt med hinanden i en tid, så der kan komme mere ro på følelserne. For er det realistisk at være i et venskab, hvor der samtidig skal holdes følelser tilbage?
Jeg håber, at dette svar kan være til hjælp for dig i din vildrede!
Mvh.