Han vil kun have sex
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har i et år set en arbejdskolleger. Det startede super godt ud. Men så kom der en masse problemer, fordi han ikke lige gjorde klar fra starten af, hvad han ville. Der gik et halvt år, før jeg fortalte, at jeg havde følelser for ham. Han vælger ikke at sige noget og vi forsætter med at have sex. Jeg skriver så en lang besked, og jeg tror han kan se, hvor såret jeg er. Han skriver endelig. Han er ked af det. Og ked af, at han ikke kan gengælde min følelser og jeg nok skal finde en, for det fortjener jeg. Det acceptere jeg, og det slutter her.
Der går så noget tid, og han opsøger mig igen. Vi begynder at have sex igen. Jeg er i mellem tiden stoppet på arbejdspladsen. Jeg har ligesom accepteret, at der ikke kommer til at ske noget imellem os. Nu er jeg så nået dertil, om det skal slutte helt eller om jeg skal spørge ham, om vi skal være faste bollevenner. Han har været en idiot, og der er sket mange ting. Men det har vi lagt bag os. Vi har god kemi, og vi har dejlig sex. Det er blevet så vant og jeg ved, hvad jeg får. Selvom jeg er ude på marked, så kommer jeg altid tilbage.
Men så mener mine venner, at han er ligeglad med mig. At han kun er sammen med mig, fordi han vil have sex, og jeg altid siger ja. Så tænker jeg, at selvom han siger, han ikke har følelser for mig, så kunne det godt være, at han faktisk godt kan lide at være sammen med mig og synes, vi har god sex. Han er ikke noget dårlig menneske, og jeg ved, at han har haft mange problemer. Han er i gang med at finde sig selv. Han er utrolig sød, når vi er sammen. Vi har ikke rigtig nogen kontakt, når vi ikke skal ses. Det er altid ham, der skriver til mig. Nogengange kan der gå en uge eller flere mellem. Selvfølglig kunne jeg godt ønske mere kontakt. Men nu kender jeg ham godt efter hånden, og jeg tror, det er det, han kan tilbyde.
Jeg ved, han ser mange forskelige kvinder. Men det er sjældent han ser de samme igen og igen. Han dropper dem som vinden blæser. Han søger ikke en kæreste. Jeg ved ikke om han har sex, for at få en masse bekræftelse. Måske er han bange for at de falder for ham eller han falder for dem, og han ikke vil såres igen. Eller måske vil han bare have sex. Jeg tænker nogengange over, hvorfor han bliver ved med at have sex med mig, og hvorfor han vælger at forsætte, efter han kender til mine følelser.
Folk siger tit at sex og følelser hænger sammen?

Svar
Kære dig
Du skriver, at folk siger at sex og følelser hænger sammen. Derefter slutter dit spørgsmål, så jeg gætter mig til det, som jeg tror er årsagen til din henvendelse.
Som jeg læser det, begyndte du og din ven med sex ret hurtigt. Han var uklar med, hvad han ville. Der går et halvt år, før du fortæller ham, at du er forelsket i ham. Da han ikke ønsker at indgå i et egentlig forhold, bliver du meget såret., men I fortsætter alligevel som bollevenner. Så hænger sex og følelser sammen – eller er det bare noget, som dine veninder siger? Som jeg læser det, har du stadig følelser for ham. Du skriver f.eks. “Så kan han faktisk godt kan lide at være sammen med mig. og synes vi har god sex”. Senere skriver du: “Hvorfor vælger han at forsætte, efter at han kender til mine følelser”.
Sex uden følelser?
Som jeg forstår det, handler dit spørgsmål derfor ikke om dine følelser og sex, men om din undren over, at han kan fortsætte med at have sex med dig uden at lægge følelser i det. Det er en undren, som jeg godt forstår. Nogle mener, at de er i stand til at adskille sex og følelser. Min erfaring er, at det ikke altid er så ligetil. F.eks. forsøger prostituerede at håndtere det, ved ikke at kysse på munden under samleje. Medlemmer af swingerklubber har ofte også særlige strategier til at undgå, at komme for følelsesmæssig tæt på. Nogle mennesker bruger dog sex som andre bruger alkohol, piller eller lignende for at dulme noget tungt.
Du betyder noget særligt
Jeg kender ikke din vens historie, men sådan som du beskriver ham, er han sød, men han også haft mange problemer og er i gang med at finde sig selv. Du beskriver også den ustabile kontakt – der altid er på hans initiativ. Og nok så væsentligt skriver du “Men nu kender jeg ham godt efter hånden og tror det er det han kan tilbyde”. Det tror jeg, at du har ret i. Jeg tror også, at du betyder noget særligt for ham. Hvorfor vender han ellers tilbage til dig mellem de mange andre kvinder, som han ser, og som han dropper som vinden blæser.
Hvad vil du?
Min anbefaling til dig er, at du må afgøre med dig selv, hvad du vil. Det, som du får af din ven, er formodentlig, hvad han kan give – sådan som du også selv skriver.
• Kan du leve med det?
• Vil du leve med det?
Fanget i din vens brug af kvinder
Hvis du ikke kan og vil leve med det, vil jeg anbefale dig at bryde kontakten med ham – også selv om det kan være tungt. Jeg får en fornemmelse af, at du er fanget i din vens brug af kvinder. Jeg vil tillade mig at kalde det medmisbrug, da du også passer på ham, som f.eks. når du skriver: “Han er ikke noget dårlig menneske og ved at han har haft mange problemer og er i gang med at finde sig selv. Han er utrolig sød når vi er sammen”. Sådan skriver mange pårørende til afhængige også – uanset hvad deres misbrug er. Du kan læse mere om det her.
Opsøg hjælp
Det kræver kvalificeret hjælp at bryde et aktivt misbrug, og det kræver også ofte kvalificeret hjælp at træde ud af medmisbruget. Derfor tænker jeg du skal opsøge hjælp. Du kan finde finde hjælp her eller her eller du kan evt. kontakte den gratis telefonrådgivning.
Jeg ønsker dig held og lykke.
Henrik List, Psykoterapeut