Hjælp er ved at gå i stykker
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg skriver med blødende hjerte. Min kæreste og jeg har været sammen i snart 6 måneder. Siden dag 1 til dags dato har jeg fanget ham i løgne. Han ved, hvad det gøre ved mig/os, men han stopper ikke. Når han bliver sur, så siger han ting i vrede til andre, som får mig til at fremstå som et dårligt menneske. Jeg har grædt så meget for øjnene af ham, gang på gang siger han, at han aldrig vil gøre det igen, men han forsætter. Jeg har SÅ tit sagt, at han skal sige sandheden, og jeg giver ham så mange muligheder for at sige sandheden om så meget, men han benægter de ting, indtil jeg har bevis på det. Jeg fandt ud af, hvorfor at hans bror ikke kan lide mig og ser ned på mig, det pga. min kæreste og de ting han har sagt i vrede.
Gang på gang, når jeg bliver knust, siger han, at jeg tager det for tungt, så som at blive løjet til dagligt. Jeg har bedt ham om at søge hjælp evt. psykolog, han lover at gøre det, men det er endnu ikke sket. Han har fået konstateret ADHD for år tilbage, som han ikke er i behandling med. Og har har haft et stort hash-misbrug i 10 år. Han har været clean i 3 år.
Hjælp, jeg er bange for at blive ødelagt i alt det her. Jeg føler at han lyver konstant og ikke tænker over sine handlinger. Jeg har været åben og ærlig fra start, men han er mistroisk, han har adgang til min mobil og alt andet. Hvis han komme hjem og jeg smiler og er glad, så tror han, at jeg har været sammen med en anden. Når jeg har gjort noget for at glæde ham, så overser han det, fordi han har travlt med at se, om der er nogen forandringer imens han har været væk. F.eks. jeg var 30 minutter forsinket til et møde, men i virkeligheden var det 40 minutter hvilket blev et problem. Jeg havde rykket vasketøjet ind på et andet værelse, fordi min mentor skulle komme med nogle papir til mig. Da han kom hjem, var det også et problem. Alt er noget rod, han tror mine venner er nogle, jeg ligger i med, hvis bare jeg skriver hej. Jeg er knækket indeni. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Den første måned var dejlig, men nu går alt skævt.
Hjælp mig
Kh. T

Svar
Kære T!
Tak for dit indlæg og dine spørgsmål.
Det må være meget svært at være kæreste med en, der har så store problemer med at sige sandheden. Det at du ikke kan stole på, at han taler ordentlig om dig, må virkelig gøre noget ved dig og dit selvværd.
Det er rigtig godt, du ikke prøver at skjule, at du er ked af, at han lyver og siger ting om dig, som ikke passer. Når du græder, viser du med hele dit kropssprog, at her er noget, du slet ikke kan være i og derfor har brug for, at I for det første snakker om og dernæst at der bliver ændret nogen ting. Det ser ikke ud til, at der sker nogen ændringer i jeres forhold, til trods for at du så tydeligt har vist og sagt, at du oplever, der er noget helt galt.
Jeg kan se to veje, du kan gå. Den ene er, at I sammen går til en psykoterapeut eller en psykolog. Her vil I kunne få snakket tingenes tilstand igennem og måske få hjælp til at få det til at fungere eller blive afklaret med om I skal fortsætte jeres forhold.
Den anden vej er, at du siger til ham, at den måde jeres forhold fungerer på ikke er noget du kan leve med, og du derfor slutter jeres kæresteforhold. Om du vælger den ene eller anden vej, kommer helt an på, om du oplever, der er nogen ting at bygge på i jeres forhold.
Jeg håber dette kan være med til at afklare, hvad du skal gøre for at komme videre.
Kærlig hilsen