Hvordan kommer jeg over ham?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Der var nogen, der gav mig et telefonnummer til en mand, som jeg skulle snakke med, fordi han var flink. I kan giftes bagefter, sagde de. Jeg snakkede med ham. Han var flink, men han sagde, at han ikke kunne forlade sin svigerinde. Og han syntes, at jeg skulle udvise tolerance i visse situationer.
Bagefter fortalte en anden person mig, at manden var forelsket i sin brors kone, og at de også har haft samleje. Vedkommende sagde, at de har været forelsket, siden han var i 20-erne. Nu er han 40 år. Jeg er chokeret. Han kan ikke leve uden hende. Og han vil aldrig forlade hende. Hvordan kommer jeg over ham. Jeg ser ham overalt. Hvad skal jeg gøre.
Hilsen stresset Alvira

Svar
Kære Alvira
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Det lyder som en svær situation, du står i. Du havde måske nok forventet, at du kunne få et forhold til den omtalte mand. Følelsesmæssigt er han optaget til anden side, og han har også givet udtryk for, at han ikke kan forlade sin svigerinde. Han siger direkte, at han ikke kan leve uden hende. På denne måde er han klar i svaret.
Jeg ved ikke, om denne mand har tænkt, at han samtidig kunne have et forhold til dig? Han siger til dig, at du skal have tolerance i visse situationer. Tolerance til hvad – det fremgår ikke af dit brev? Du må gøre op med dig selv, hvor din grænse går, og hvad du kan og vil være med til!
Mød nye mennesker
Du skriver, at du ser ham overalt og spørger, hvordan du glemmer ham. Jeg har ikke nogle hurtige og nemme løsninger eller svar på dit behov. Jeg kunne ønske, at du måtte møde en mand, som er fri af tidligere forhold, så I kunne starte et sundt og varmt forhold.
Kommer du mon ud i det sociale liv, hvor der er chancer for at lære andre mænd at kende? Måske skal du tage på en date med en anden mand for at se, om de kan udvikle sig til noget? Jeg tror ikke, du i dine tanker bliver fri af den omtalte mand, inden du oplever nogle nye ting – evt. i et parforhold.
Brug vores rådgivningstelefon
Jeg kunne godt ønske for dig, at du havde nogen at samtale med om dine tanker. Derfor vil jeg gerne foreslå, at du kontakter vores gratis rådgivningstelefon. Det er en anonym telefonlinje, der har åbent mandag fra kl.19 til 22. Du kan være anonym, og den psykolog eller parterapeut, du taler, med har tavshedspligt.
Du har vist mod ved at skrive til vores brevkassen. Jeg tror, at du ved at ringe og tale med en terapeut vil kunne få yderligere hjælp.
Varmeste hilsner
Ellen Hedelund, Psykoterapeut