Hvordan man vinder
hende tilbage?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min dejlige kæreste gennem 2 år er desværre gået fra mig for lidt over en måned siden. Vi havde begge børn med ind i forholdet, og min passive håndtering af mine børns tvivl/afvisning omkring min kæreste og hendes barn er en kæmpefaktor i, hvorfor hun ikke mente, at vi kunne fortsætte. Hun gjorde rigtig meget for, at de skulle trives med hende. Mine børn blev præget meget negativt af deres mor omkring mit forhold.
Jeg var knust, som man kun kan blive det ved et knust hjerte. Panisk i starten, men har fået trukket bremsen for en masse negativt input og i stedet begyndt at løse alle konflikter og problematikker på en god og konstruktiv måde.
I starten sagde hun, at vi aldrig nogensinde kunne være sammen igen. Hun forelskede sig i mig, en rigtig “alfa-han”. Desværre fremviste jeg ikke ret meget andet end en såret, passiv side af mig selv overfor hende, og al tiltrækning forsvandt til sidst. Jeg kom til at bruge hende som emotionel losseplads og fik aldrig rigtigt handlet på mange af de ting, jeg snakkede med hende om. Det er heldigvis slut nu! Jeg har fået vendt skuden og har bygget mig selv op igen, genfundet min selvtillid og mit selvværd og er begyndt at tage hånd om alt, der trænger til det.
Hun er begyndt at se en anden. Her den anden dag opsøger hun mig så, en dag hun ser mig, og vi får os en lang og rigtig dejlig snak. Hun savner mig, hendes barn savner mig. Hun har erkendt, at vi har et helt specielt bånd, som hun ikke kan finde med nogen som helst andre. Hun er i tvivl, om hun skal følge sit hoved eller sit hjerte, sin passion, kærlighed og vildskaben (mig). Tiltrækningen er fuldstændigt tilbage, skulle jeg hilse og sige. Hun tænker på mig hele tiden og har lyst til at dele alt med mig. Det er selvfølgeligt fantastisk at høre, men også meget sårende, da hun jo ser en anden.
I går står hun så ved de ting, hun har sagt, men vil stadig ikke handle på dem. Hun havde håbet på et mirakel ift. min problemløsning (jeg har næsten vendt hele verden på hovedet for at rette alle de helt reelle fejl, der er begået). Det kom så i dag. Jeg fik mig en lang og forløsende snak med mine børns mor, som beklagede hendes negative rolle i det her, og gav endda fif til, hvordan man vinder sådan en kvinde tilbage. Vi fik snakket rigtig godt om vores børn, og om hvordan vi bør håndtere alting konstruktivt, og aftalte at begrave al det her drama og kaos, da ingen bliver lykkelige af det.
Hvordan skal jeg dog overbringe denne nyhed, så den har størst effekt, for efterhånden har jeg løst alt, der var fra a-å, og jeg føler, at hvis der var noget som helst i alle de dejlige ord, så er det nu hun må omsætte dem til handling? Og skal jeg overhovedet overbringe den i det hele taget? Jeg har egentlig bedst erfaring med at lade hende være. Så lader det til, at hun bliver kontaktsøgende, når hun støder på mig, og så går snakken meget lettere. Dog er vores kontakt kommet mere jævnligt og naturligt over de sidste par uger.

Svar
Kære mand
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Du skriver, at du er forelsket i en kvinde og hun i dig. Der er bare det, at I begge har børn fra tidligere forhold. Udfordringen er, hvordan I får lukket begge jeres børn ind i den nye familie, som I gerne vil etablere, så de kan føle sig som en del af familien, samtidig med at I to har et kærlighedsliv. Det kan kræve tid for jeres børns far og mor, som ikke er en del af jeres fælles familie, at acceptere, at deres børn skal omgås voksne, som de formodentlig ikke selv kender og ikke selv har valgt. Det kan godt kræve lang tid, før de er i stand til at vise tillid til, at det er ok og omtale jeres forhold positivt.
Jeres nye forhold gik ikke uden problemer, og din kæreste brød med dig, da hun syntes, at du manglede at være en aktiv medspiller på, at dine børn skulle finde accept og tryghed i forhold til hende og hendes børn. Du skriver, at du har forsøgt at løse alle problemer, og i det, du skriver, får jeg en fornemmelse af, at du tænker, at hvis du gør det rigtige, så kan alle problemer løses, og så kan alt lykkes. Det er en illusion. Du fortæller, at du har været aktivt problemløsnende og fået snakket med dine børns mor om problematikken, og hun vil forsøge at tale positivt om din nye kæreste – også til dine børn.
Du mærker, at din nye kæreste stadig har varme følelser for dig, selv om I er gået fra hinanden, og nu spørger du: Hvordan vinde hende tilbage? For det første skal du erkende, at dine og hendes børn i jeres nye familie skal have tid til at finde sig til rette. Dernæst vær aktiv i forhold til at løse problemer, – og der vil komme problemer. Problemer løses bedst i fællesskab, og derfor vil jeg anbefale, at du undgår at overtænke og planlægge det hele i detaljer. Derfor vil det være en god ide, at du sammen med din kæreste får talt om, hvordan I to vil snakke om de familieproblemer, som er og som kommer. Tag snakken med hende på den måde, som føles mest naturlig for dig – og uden at tænke i, hvad der vil have den største effekt. Vær ærlig og tro mod dig selv. Det er ikke alle problemer, I to kan løse, for ikke alle problemer kan løses. Der er problemer vi som mennesker må bære, og måske bliver de løst en dag. En god snak er at give tid og opmærksomhed til hinanden og dernæst at lytte til hinanden og give hinanden plads. Anerkend at jeres samliv lige nu hedder familieliv – med mine og dine børn.
Du spørger til, hvordan du skal få hende til at falde for dig. Jeg kan ikke give dig opskriften på, hvad ved dig hun falder for, og hvad der vil være godt for jeres forhold. Men jeg vil forsøge at sige noget om, hvad der fremmer varme og kærlige følelser. Lad være med at være passiv, men vælg at gå efter den kvinde, du ønsker. Sig, hvad hun betyder for dig. Sig, hvad du er tiltrukket af. Sig, hvad det gør ved dig, at hun er til. Du skriver, at du har lyst til at vise hende den mand, du er, og ikke kun den, der læsser problemer af på hende. Vær ærlig og sig tingene, som de er, og lad være med at foregive, at du kan løse alle problemer, for problemer løses bedst i fællesskab. Og så skal du give plads til hende som kvinde og mor, der ønsker at være en god mor for sine børn.
Du skriver, at din kæreste ser en anden. Betyder det, at hun har et forhold til både dig og ham? For det lyder problematisk. Jeg tror ikke på, at der kommer noget godt ud af, at der er tre i et forhold. Derfor skal du arbejde på at sætte en god ramme for jeres forhold, og det kan betyde, at du bliver nødt til at bede hende om at vælge mellem ham og dig.
Jeg håber på alt godt for dig og dine børn. Håber det lykkes dig at finde kærligheden, og fremtiden må vise, om det skal være jer to igen.
Med kærlige hilsner fra