Hvorfor vil min kæreste
diskutere hele tiden?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej, jeg har et spørgsmål.
Min kæreste vil hele tiden starte en diskussion, der slet ikke giver mening at starte. Han vil hele tiden have ret, og hvis vi har hver vores mening om noget, kan han ikke se det fra mit synspunkt, men jeg sætter mig altid ind i hans mening. Det er som om han med vilje vil starte en diskussion. Han er normalt den dejligste fyr, siger til mig flere gange om dagen, at jeg er dejlig, og at han elsker mig. Men han vil hele tiden diskutere her på det sidste. Vores forhold er stadig nyt, men han kan da ikke allerede være træt af mig…

Svar
Kære spørger
Tak for dit spørgsmål.
Min første tanke i forhold til det, du skriver, er, at I måske er kommet til det punkt i jeres parforhold, hvor forelskelsen er ved at lægge sig. Den lyserøde sky er punkteret, og den almindelige hverdag begynder at vende tilbage. Dette er helt normalt.
“Når forelskelsen har lagt sig, tager kærligheden over”
Overskriften her er en sætning, jeg holder meget af. Det handler dybest set om, at forelskelse er noget, der kommer og går. Når den er der, svæver man på en lyserød sky og gør de mærkeligste ting. Når forelskelsen tager af, er det tid til at minde sig selv og hinanden om at holde fast i kærligheden. Dette kan f. eks. komme til udtryk ved, at du gør ting for din partner, selv om han ikke lige har fortjent det. Du kan f.eks. give ham et eller andet, som du ved, han sætter pris på, eller på anden vis tale hans kærlighedssprog.
Man har forskellige reaktioner på, at forelskelsen ‘hviler sig’, og det kan f. eks. være det, du nævner med at diskutere bare for diskussionens skyld. Når man diskuterer, sker der ofte det, at den ene – eller begge – går i forsvarsposition. Samtalen bliver en form for skyttegravskrig. Når man bliver bevidst om, at samtalen har udviklet sig til en skyttegravskrig, kan det hjælpe at stille et spørgsmål: “Jeg er ikke helt med på, hvad det er, du gerne vil fortælle mig. Kan du prøve at forklare det lidt?” Lyt så til, hvad han siger. Prøv så at gentage for ham, hvad du har hørt, og kan han ikke genkende det, må han forklare sig yderligere, indtil du har forstået, hvad det er, han vil sige. Hvis din kæreste føler, at du hører det, han har på hjerte, og hvad der gemmer sig bag hans ord, så vil jeres diskussioner måske blive til samtaler, hvor I kan lære at kende hinanden på et endnu dybere plan.
Hjælp til at kommunikere
Du skriver i dit brev, at du altid prøver at sætte dig ind i hans mening, men at han ikke gør det samme – at han bare vil have ret. Måske kan I få hjælp i artiklen her, hvor der er beskrevet en teknik til at få talt sammen om de ting, som er vanskelige at få talt om. I kan også få 6 gode råd til at undgå skænderier her.
Om han er træt af dig? Nej, det tror jeg ikke ud fra det, du også skriver om hans kærlige reaktioner over for dig. Han er måske bare i gang med at finde ud af, hvem du er, og hvem I er sammen. Det medfører nogle gange, at man bliver prøvet af ud over sine grænser. Så lyt til ham, spejl det, han siger, og prøv begge to at blive klogere på hinanden og på kunsten at kommunikere ved at arbejde videre med de to artikler, jeg har henvist til.
Lykke til med jeres parforhold
Kærlig hilsen
Mads Madsen, Terapeut og PREP-instruktør