Ingen seksuel tiltrækning
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Brevkasse.
Jeg er en mand i slut 30´erne, der ønsker rådgivning.
Mit problem består i, at jeg i de forhold, jeg nu har været i, har haft svært ved at føle seksuel tiltrækning til mine partnere. Det sidste eksempel var med min ex-kone.
Jeg syntes, vi havde kærlighed til hinanden, og det var et velfungerende forhold på mange måder. Det var som sagt det seksuelle, der ikke fungerede. Jeg følte kærlighed til hende, men ikke seksuel begær/tiltrækning. Jeg havde meget ofte sexfantasier om andre kvinder, og det var lidt medvirkende til, at det sluttede for os til sidst.
En god veninde, jeg har, siger, at hun har brug for kærlighed, og at det følelsesmæssige fungerer, før hun vil i seng med nogen. Det samme har en kammerat sagt, men er det bare forskelligt fra person til person? Eller bør jeg prøve at “lære” at føle en tiltrækning, som åbenbart alligevel ikke fungerer!? Det er, som om det med at kombinere kærlighed og sex ikke rigtig virker for mig. Jeg føler på en måde, det er helt forkert, at jeg har det sådan.
Jeg har igen mødt en kvinde, jeg har meget til fælles med. Vi svinger rigtig godt sammen, og jeg synes, hun er et dejlig menneske. Men igen så har jeg ingen tiltrækning. Det er nu, hvor jeg tænker, at jeg ikke bør begå samme “fejl” igen, selvom det måske nok kunne blive til mere imellem os.
Jeg har nogle gange i mit liv opsøgt glædespiger for at få stillet mit behov. Jeg har været glad for de “sus”, de til tider kunne give, men tænker på ingen måde, det er godt på sigt. Jeg vil selvfølgelig også helst være med en kvinde, som vælger mig af gensidig tiltrækning.
Kunne rigtig godt tænke mig et forhold, hvor det seksuelle fungerer, men må indrømme, at det aldrig rigtig er sket for mig. Er det simpelthen, fordi jeg ikke har prioriteret det højt nok? Hvad kan jeg i det hele taget gøre for at få dækket mine behov på en hensigtsmæssig måde?
Jeg vil gerne høre, hvad I tænker om min situation.
Mange hilsner K

Svar
Kære P
Tak for dit brev, og tak for at kaste lys på udfordringen, der kan ligge i, at kærlighed og tænding ikke altid går hånd i hånd. Jeg ved, der er mange, der kan nikke genkendende til dele af dit brev – navnligt det store split mellem partnerskab og kærlighed, og seksualitet og tænding.
Vi kan ikke begære det vi allerede har
At begær og kærlighed hænger sammen, er en misforståelse. Begær er ønsket om at eje eller besidde noget. Vi kan dårligt begære det vi allerede har. Derfor har begæret også svære kår i det langvarige parforhold, som bygger på tillid, tosomhed og tryghed. Begær opstår i afstanden og i det ukendte. I det nye. Det kan måske være en del af forklaringen på den manglende tænding i dine relationer.
Sanselighed, lyst og tænding
Lyst, derimod, er noget der starter ved rart og som så kan vokse sig til lækkert, til liderligt, til …..og det kan sagtens trives uden det store begær. Vejen hen til lysten er brolagt med sanselighed og det, der oplves rart. Derfor er tænding en vigtig faktor.
Tændingsmønstre
Der findes i grove træk tre forskellige tændinger.
1. Tryghed og kærlighed – vi tænder, når vi føler os elskede, set og hørt. Her er tryghed og tillid en forudsætning.
2. Eventyr og uforudsigelighed – vi tænder på det nye, det ukendte, det uforudsigelige og på afstanden.
3. Receptiv tænding – her skal kroppen startes. Her tænder man ikke spontant, men først når kroppen og det, der er rart “aktiveres”. Det kræver ofte et aktivt valg.
Det kan lyde som om du hører til i kategori nr. to. Og gør man det, sætter det krav til fornyelse, eventyrlighed og det uforudsigelige i parholdet og i seksuallivet. Er man ikke bevidst om det, kan man let komme til at tro, at suset kun kan findes uden for parforholdet og relationen.
I din næste relation vil jeg anbefale, at I fra starten taler om de forskellige tændinger og evt opsøger en parterapeut/sexolog sammen, så I får foregrebet denne problematik fra starten.
Jeg vil også anbefale dig at komme afsted til sexolog allerede nu, og tale om din egen seksualitet, din egen tænding, og de erfaringer du her beskriver. Lige nu har vi her på Parvis et tilbud om gratis telefonisk sexologisk rådgivning. Måske var det noget for dig?
Alt det bedste
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut