Jaloux på ex-kæresten
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min nuværende kæreste snakker ofte om den fantastiske sex, hun har haft med både sin ex og sin bolleven, når hun er i mit selskab. Begge tidligere forhold er til mænd. Jeg er en kvinde. Hun nævner dog, at jeg overgår dem, men jeg føler ikke, at jeg kan bruge den indskydelse, tilsidst i sætningen, til så meget. Vi har haft en fight, hvor jeg nævnte, hvor fantastisk sex jeg har haft med alle før hende, for at give hende igen af samme skuffe. Det endte dog med hun drak sig meget fuld og gav den fuld skrald med at fortælle om mænd, og jeg endte med at slå mig selv på toilettet og ikke falde i søvn af raseri om natten.
Hvad skal jeg tænke og føle ?
Vh Else

Svar
Kære Else
Tak for din henvendelse til Brevkassen.
Problemet
Din kæreste har tidligere haft forhold til mænd og beskriver over for dig, hvilken fantastisk sex hun havde med dem. Du oplever at blive såret og ked af det og giver af samme skuffe overfor veninden.
Første tanke jeg får, mon din kæreste er helt  afklaret i, om hun er til mænd eller kvinder, måske biseksuel? Og hvad med dig, Else, er du afklaret?
Du spørger til slut på din henvendelse, hvad skal jeg tænke og føle? Du har allerede beskrevet nogen af de tanker, du tænker og føler. En følelse af tilsidesættelse, misundelse, vrede, raseri, søvnløshed. Disse følelser er ikke gode for et parforhold. De er tærende.
Hvor er dit eget selvværd i forhold til at blive behandlet på denne måde. Har du sat grænser for, hvad du vil lægge øre til? Hvad er det der gør, at din veninde har behov overfor dig at skulle berette om tidligere sexuelle oplevelser?
Løsning
I et sundt kærlighedsforhold gør man alt, hvad man kan, for at glæde hinanden.
• Hvilke krav stiller du selv til et parforhold?
• Ud over sex, hvad har I så sammen?
• Hvilke værdier har I?
• Hvilke fælles interesser?
Jeg tænker, det må være stressende hele tiden at skulle måles på ens præstationer på lagnet. Kan du forsat være i et sådan forhold, hvad giver det dig? Er det et mønster, du har skabt i dit liv, hvor du sætter dig i en situation, hvor du bliver målt og vejet og fundet for let?
Jeg har stillet dig en masse, som du kan reflektere over. Måske skulle du også søge en psykolog eller en sexolog, som du kan dele  de beskrevne problemer med og blive endnu mere afklaret. Det kan være en god investering på længere sigt. Kære Else, jeg synes du skal gå efter et forhold, hvor du bliver elsket betingelsesløst.
Varmeste hilsner