Jeg bliver jaloux, når hun er sammen med sin ven
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste har flere mandlige venner, hvilket jeg egentligt har det ok med. En enkelt af disse har hun dog haft sex med ved en enkelt lejlighed. Først i vores forhold sagde hun det slet ikke. Senere indrømmede hun det, men sagde, at det var lang tid siden. Til sidst fandt jeg så ud af, at det var kort tid, inden vi blev kærester!
Jeg havde det ikke super godt med dette venskab og har også tydeligt givet udtryk for, at det “tænder” min jalousi. Men jeg har alligevel hele tiden sagt, at det var ok, hvis venskabet var vigtigt for hende. De har været venner i en hel del år, hvor de begge var gift.
Hun valgte så selv – for min skyld – at undlade at være sammen med ham i starten af vores forhold, og nøjedes med at ringe/skrive med ham af og til. Nu har hun så meddelt, at hun igen vil se ham af og til. Er jeg meget sensibel når jeg egentligt ikke har det godt med det? Jeg synes på en eller anden måde, at sandheden er blevet “sneget ind” stille og roligt, så jeg kunne æde den bid for bid.
Hun siger, at de begge fortrød meget, at de havde sex, og egentligt er jeg ikke bekymret for, om de skulle kunne finde på at gøre det igen. Men alligevel generer det mig en anelse, og jeg har ikke lyst til at være sammen med ham, kan jeg mærke. Er det ok, at hun insisterer på at beholde ham? Er det ok, at jeg ikke gider være venner med ham?
Mvh en forvirret og jaloux (mandlig) kæreste

Svar
Kære forvirrede og jaloux mand
Når jeg læser dit brev, bliver det tydeligt for mig, at du gerne vil gå rigtig langt for at imødekomme din kærestes behov – og for at bevare jeres forhold.  Men jeg læser også, at din tålmodighed nu er nået til en grænse, hvor du stiller spørgsmål ved, hvor meget du skal og kan acceptere.
Du og din kæreste har tydeligvis forskellige holdninger og forventninger til et parforhold – og hvad det indebærer. Det er godt at have venner sammen – og hver for sig, men det bliver problematisk, hvis et venskab udfordrer tilliden og troskaben; i det mindste hvis det er noget, begge anser for en nødvendig forudsætning for et godt forhold.
Tillid og jalousi
Ud fra din beskrivelse kan det virke, som om at din kæreste har et mere afslappet forhold til tillid end dig. Selvom det var inden, I blev kærester, at hun havde sex med sin ven, så forstår jeg godt, at hendes gradvise udmelding har udfordret din tillid. Når hun samtidig giver udtryk for, at det er for din skyld, at hun har undladt at være sammen med ham i den første tid af jeres forhold, og at hun nu vil se ham igen, så synes jeg ikke, det er mærkeligt, at det ”tænder” din jalousi.
Jalousi kan være problematisk og i nogle tilfælde ligefrem sygelig. I andre tilfælde er det en sund og naturlig reaktion på noget i et forhold, som er uafklaret og ulige, og sådan virker det ud fra din beskrivelse.
Forventninger og ønsker
Jeg tror derfor, at I er nødt til at tale sammen om, hvilke forventninger og ønsker I hver for sig har til jeres parforhold.
• Hvad er virkelig vigtigt for jer begge i jeres parforhold?
• Hvordan skal tillid se ud i jeres forhold?
• Er der noget, I er villige til at give afkald på, fordi I begge har et ønske om at få jeres forhold til at fungere på lige fod.
Jeg tænker, I må prøve at imødekomme og forstå den anden – men at I også må være ærlige om, hvad I ikke kan acceptere eller vil undlade.
Det kan i bedst fald give jer en større fælles forståelse af, hvad I ønsker jer for jeres parforhold og styrke jeres relation.
Det kan i sidste ende også betyde, at I finder ud af, at der ikke er tilstrækkelig vilje og enighed til at få jeres forhold til at fungere og vare. Det er selvfølgelig trist, hvis I kommer til den konklusion. Men i modsat fald kan det ende med, at du ”mister dig selv”, fordi du i misforstået kærlighed prøver at acceptere noget, som hele din personlighed er imod.
Det kan være svært at få taget sådan en samtale. Hvis det er svært for jer at tage hul på det, kan I overveje at få hjælp hos en parterapeut eller måske ringe til vores gratis rådgivningstelefon.
Jeg håber for dig, at I finder en vej fremad.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder