Jeg er bange for at miste min kæreste
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste ringede for 14 dage siden og sagde, at han ville flytte hjem til sin mor. Jeg fik ikke noget konkret svar på hvorfor. Min første tanke var bare: Går han fra mig? Så jeg spurgte, om han ville gå fra mig, og han sagde: “Jeg ved det ikke.” Lige siden han ringede og fortalte det, har vi ikke kysset eller skrevet vildt meget sammen. Vi har været sammen få gange, hvor vi har kaldt hinanden skat.
Men min tanke bliver ved med at køre på, om han går fra mig, om han har fundet en ny, eller om det er, fordi  han ikke kan finde ud af sine tanker. For jeg hører det lidt sådan, at han stadig er glad for mig, men at han bare ikke ved, hvad han vil. Her den anden dag var jeg ked af det, og mit savn til ham blev stort! Så jeg skrev til ham: “Jeg savner dig.” Han så, at jeg var ked af det og svarede tilbage “Ik være ked..❤️“
Så nu er jeg super forvirret og mega bange for at miste ham, jeg har været sammen med i fem år..

Svar
Kære kvinde
Ud fra det du skriver, er jeg lidt usikker på, om jeg har forstået din og jeres situation rigtigt. I har været kærester i fem år. Når du skriver, at han har ringet til dig for at fortælle, at han vil flytte hjem til sin mor, så er det lidt uklart for mig, om I har boet sammen, eller om han flytter til et sted, der betyder lang afstand mellem jer?
Tydelig kommunikation
Uanset hvordan jeres boligsituation har været, så giver din beskrivelse mig en oplevelse af, at kommunikationen mellem jer er og må have været temmelig utydelig. Du hører fra andre, at han stadig er glad for dig, og I skriver meget kortfattet sammen i stedet for at tage en lang og dyb samtale om, hvad det er, der foregår imellem jer. Måske har I ikke så meget erfaring med at kommunikere i krisetid?
Jeg synes, I er nødt til at mødes og have rigtig god tid til at tale sammen. I kan øve jer på at fortælle hinanden, hvad I føler, og hvordan I har oplevet jeres kærestetid. Jeg tænker, I skal tale om, hvad I ønsker og drømmer om sammen og hver for sig. Gennem sådan en samtale vil i lære hinanden endnu bedre at kende.
Det er muligt, at jeres samtale ender med, at I bliver klar over, at der er for lidt at bygge en fremtid sammen på. Jeg tænker, det er bedre for dig at få det afklaret, end at du skal gå længe og håbe og være forvirret og bange for at miste.
Gratis telefonisk rådgivning
Hvis I skal fortsætte sammen, vil det nok være godt for jer at få hjælp til at tage fat på nogle af de områder, det er væsentligt at tale om, hvis man skal bygge et sundt og stærkt forhold op. Måske kan I finde inspiration i artiklen her, hvor I kan lære en teknik til bedre kommunikation. Hvis du/I har brug for mere hjælp, kan du ringe til vores gratis og anonyme rådgivningstelefon, som har åbent hver mandag.
Jeg håber, at det kan være en hjælp for dig og jer.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder