Jeg er usikker på vores forhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har været sammen med min kæreste i syv år. Vi har været fra hinanden i et halvt års tid, da jeg simpelthen ikke tændte på ham og havde en lyst til at skrive med andre fyre. Ikke at jeg som sådan har haft lyst til sex med andre, men jeg har bare en trang til opmærksomhed. Det hænger nok sammen med, at min kæreste arbejder rigtig meget, og jeg tvivler stærkt på vores forhold på sigt.
Den trang til at søge opmærksomhed andre steder end hos ham er kommet igen. Han er verdens bedste kæreste og fortjener kun det bedste. Jeg har så dårlig samvittighed. Jeg har flere gange fortalt ham, at jeg ikke synes, at vi skal være sammen mere, men han får mig altid talt fra det. Jeg har ikke lyst til at have sex med ham. Det skal siges, at jeg aldrig har haft den store sexlyst.
Jeg har gået med tankerne i lang tid, om det skulle være os to. Jeg tror, at jeg er sammen med ham er, fordi jeg er en tryghedsnarkoman, og jeg er virkelig tryg med ham. Jeg har haft det utroligt dårligt med det og har skyldfølelse.
Har svært ved at finde ud af, hvad jeg vil, og hvad der er bedst for mig. HJÆLP.

Svar
Hej
Tak for dit brev. Du lyder til at være usikker på dig og din kæreste. Skal det være eller ej? Jeg skriver nogle tanker til dig efter gennemlæsningen af brevet i håb om, at det kan give dig lidt perspektiv på det, du udtrykker.
Det, der taler for et ja til forholdet i det, du har skrevet
Du nævner nogle ting, som du lyder til at holde af hos din kæreste:
• Han er verdens bedste kæreste.
• Jeg er tryg ved ham.
I virkeligheden er listen meget kort, når du beretter om positive ting i jeres forhold.
Det, der taler for et nej til forholdet i det, du har skrevet
Du nævner en række udfordringer:
• Han arbejder for meget.
• Du tvivler stærkt på jeres forhold på sigt.
• Du tænder ikke på ham.
• Du har ikke lyst til sex med ham.
• Du har trang til og lyst til at skrive til andre.
• Han taler dig fra at stoppe forholdet.
• Listen med argumenter imod er lang.
At se virkeligheden i øjnene
Når jeg liner dine argumenter for og imod op, giver det mulighed for, at du kan se på, hvad du tænker, der holder vand?. Du har også øvrige betragtninger. Prøv at overveje følgende:
• Du nævner, at du har trang til opmærksomhed. Kan du tænke, at hvis din kæreste gav dig opmærksomhed, så var der ikke brug for at hente den andre steder.
• Du blev hos ham ud fra, at du er tryghedsnarkoman. Går det an at bygge et forhold på det?
• Du har dårlig samvittighed og skyldfølelse. Hvad er det ud fra, at du oplever dette?Er det en sund skyld? Er der noget, du har brug for at sige undskyld for? Eller er det usund skyld, fordi du tænker, at det ikke er i orden, at du forlader ham, da han er ked af det? I virkeligheden har du vel frihed til at finde ud af, om det skal være jer eller ej?Frihed til at sige ja eller nej?
At drage en konsekvens
Når du læser mit svar, hvad tænker du så er bedst for dig? Hvis du ved, hvor pilen peger henad, så vil jeg gerne opmuntre dig til at handle ud fra det. Også selvom det er svært. At handle på sine tanker er meget sundt og skaber identitet. Jeg gør det, der vender rigtigt for mig, og det, der er bedst for mig.
Håber du får mod til at handle.
Håber det bedste for dig.
De bedste hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut