Min kæreste bliver sur
på mig over alting
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
På det seneste har min kæreste og jeg skændes en hel del. Han bliver sur eller irriteret på mig over det mindste fx at jeg ikke vil lade ham spille det spil, jeg selv lige sidder og spiller, at jeg ikke har steget hans æg godt nok, eller fordi jeg ikke har lyst til sex, og han tror, at jeg straffer ham med det, for noget han gjorde dagen før.
Når han bliver sur på mig, virker han helt ligeglad med mig. Som om han slet ikke kan lide mig mere. Gider slet ikke snakke, skubber mig væk og ligger bare i sengen med ryggen til mig. Når han bliver sådan overfor mig, så bliver jeg rigtig ked af det, fordi det føles som om han ikke kan lide mig mere, og vil slå op eller sådan noget. Men når jeg græder, ignorerer han mig bare, og bliver endnu mere irriteret på mig. Ud over det er han rigtig sød, og det er ikke et problem han har med andre end mig. Han har også lige været til lægen og fandt ud af han havde social angst. Lægen mente, at det måske havde noget med det at gøre, men det kan jeg ikke rigtig se nogen mening i. Hvad skal jeg gøre her? Er der noget, han kan gøre for ikke at blive så sur, noget jeg kan gøre for ikke at blive så ked af det? Er der håb for, at det her kommer til at løse sig, eller burde jeg bare slå op med ham?

Svar
Kære spørger
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om det er rigtigt svært at være i jeres forhold ind imellem.
Som du beskriver det i dit brev er jeres forhold helt styret af din kærestes humør. Der er rigtig mange ting, han kan blive utilfreds med, og det virker ofte uforudsigeligt, og det er ikke muligt for dig at snakke med ham om det, fordi han ignorer dig eller vender dig ryggen.
Du skriver, at han ellers også er sød, men ikke noget om hvad det indebærer, altså om han snakker pænt til dig eller gør ting, der gør dig glad. Så det er svært at vide, hvad det betyder for jeres forhold. Men godt at vide han også har den side.
Hvis jeg skal bedømme jeres forhold ud fra dit brev må jeg sige, at der er flere alarmklokker, der ringer, og jeg er i tvivl om, om det er godt for dig at være i det.
En af grundpillerne i et forhold er at kommunikationen mellem jer fungerer, at I åbent kan snakket om tingene og få det løst. Hvis ikke det fungerer, kan der opstå misforståelser og negative følelser. For at det kan lade sig gøre at snakke om tingene må I begge være villige til at være åbne og sætte ord på følelser og tanker, og det er svært når din kæreste bliver sur og vender ryggen til dig. Det kan ikke lade sig gøre at skabe kommunikationen alene, og derfor kommer du hele tiden på overarbejde, når du skal gætte, hvad han vil eller undertrykke hvad du selv vil.
Det leder mig frem til en anden grundpille i et sundt og godt forhold, nemlig tilliden til hinanden. Du skriver i dit brev, at han kritiserer dig, skubber dig væk, og vender ryggen til hvis han ikke får det, som han gerne vil (sex, spil o.s.v) . Når du lever i det hver dag vil det uden tvivl skabe mistillid og utryghed, og gør dig usikker på dig selv og jeres kærlighed. Det er noget forholdet til ham skaber i din hverdag. Det er rigtig svært at leve i det hver dag, først og fremmest det at blive kritiseret, men faktisk er det endnu værre hele tiden at leve i usikkerheden, som hans lunefulde humør skaber.
Du skriver ikke så meget om, hvad det gør ved dig at blive kritiseret på den måde, og jeg er bekymret for, om du siger fra overfor ham, og nogen gange snakker med ham om, hvad det gør ved dig, når han opfører sig sådan. Ofte er det sådan, at når den ene i et forhold på den måde styrer den anden med sit humør, er det fordi det kan lade sig gøre, altså at han kommer afsted med det og får sin vilje på den måde. Du skriver, at han kun er sådan overfor dig. Det kan være fordi, det altid er vores nærmeste, der får vores sure og dårlige dage, men det kan også være fordi han ikke har respekt for dig, og tror han kan behandle dig, som han vil.
Jeg vil derfor opfordre dig til at overveje hvor meget du vil være med til, og hvad der giver mening i dit liv. Elsker du ham? Hvad er grunden til at du er sammen med ham ?
Jeg er sikker på, at der er gode grunde til at han opfører sig, som han gør. Han er helt sikkert ikke et dårligt menneske. Det er rigtig svært at lide af social angst, og han skal helt sikkert have hjælp til at håndtere det.
Som du beskriver jeres forhold nu, er det ikke værdigt for nogen af jer, og jeg synes, at det er vigtigt at I får noget hjælp til at håndtere det, ellers er det måske bedst at I slår op med hinanden.
Jeg håber det har hjulpet dig at få sat nogle ord på det. Hvis du har brug for mere, er du velkommen til at skrive igen.
God vind med det!
Kirsten Kirk Christensen, Psykoterapeut