Min kærestes eks
gør mig usikker
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Her kommer den lidt lange forklaring på min usikkerhed.
For lidt over 7 år siden fandt jeg sammen med min bedste ven gennem 5 år. Jeg var rigtig gode venner med både ham og hans eks, men efter en masse drama gled venskabet til hende lidt ud i sandet, og båndet til ham blev større. Hun blev dengang utrolig vred over, at han og jeg blev kærester og forsøgte at ødelægge det (uden held). Sammen har de et barn, som i dag er 7 år, men som for nogle år siden blev flyttet i plejefamilie (tvangsfjernet fra morens side, frivilligt anbragt fra farens), og vi har i den tid IKKE kunne kommunikere med moderen.
Vi har i nogle måneder forsøgt at få et barn sammen selv og har haft det rigtig dejligt sammen. Men for nogle uger siden blev barnet akut hjemgivet til moderen, og vi er nu ude i at SKULLE kommunikere for barnets skyld, hvilket for så vidt går fint.
Men her er mit problem så: Siden min kæreste har udvekslet numre med eksen, kan jeg mærke i mig selv, at det gør mig helt syg, hver gang de skriver sammen (selvom det kun er om barnet). Jeg kan slet ikke få tankerne væk fra. om De spekulerer i at være en familie igen, selvom han har mig og hun en ny kæreste.
Jeg var her til aften på arbejde, og efter jeg kom hjem og han er gået i seng, følte jeg mig tvunget til at tjekke hans Facebook og hans telefon for at få ro i sindet. Problemet er bare, at selvom der ikke var noget at være usikker over, gav det mig ikke ro.
Jeg har før været typen der var sådan i et forhold, men jeg troede den tid var ovre. Nu væmmes jeg bare så meget ved mig selv og min opførsel. Jeg spekulerer i at forlade forholdet, fordi alt det der sker, gør mig til et menneske, jeg ikke ønsker at være igen. Jeg er vred, ked af det, frustreret, jaloux, usikker og bange hele tiden, og sådan vil jeg ikke leve. Jeg har oveni det hele så godt mistet lysten til at gå i seng med min kæreste, fordi jeg ved, at jeg kan blive gravid, og ikke ved om jeg vil det længere.
Han er det bedste, der er sket for mig, og det eneste menneske jeg nogensinde har følt mig så tryg ved, men jeg ved bare ikke, om jeg kan være med længere. Mine tanker er ødelæggende for forholdet, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme af med dem.
Kan jeg på nogen måde redde mit forhold?

Svar
Kære kvinde.
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Jeg bemærker, at du på en tydelig måde beskriver dine og jeres problemer.
Problem.
Det overordnede problem er, at din kærestes datter nu er hjemgivet til moderen, og at I nu skal kommunikere med din tidligere veninde som også er din kærestes ex kæreste.
Underliggende har du et problem med, at du er helt syg, hver gang din kæreste skal have kontakt med barnets mor. Du har brug for at kontrollere kontakten og gør dig tanker om, hvorvidt barnets mor og din kæreste atter vil danne par.
Ud fra din gode beskrivelse skriver du, at du i tidligere forhold har oplevet lignende følelser. Ligeledes skriver du, at alt det, der sker lige nu, gør dig til et menneske, du ikke ønsker at være. Samtidig har du ikke lyst til at have sex sammen med din kæreste.
Løsning.
Det positive i problematikken er, at din ven er det bedste, der er sket for dig i dit liv. Du er tryg ved din ven og for kort tid siden, havde I lyst til at få et barn sammen.
Din egen selvindsigt beskriver tydeligt, hvad det er, der er på færde.- Jalousi-.
Jeg er enig, jeg ser også jalousien, som det, der skal arbejdes med. Jalousien kan opstå, når vi er bange for at miste. Jeg kender jo ikke dit liv fra tidligere, men har du oplevet tab?
Du spørger, om du på nogen måder kan redde dit forhold. Jeg vil være så optimistisk og sige, ja det tror jeg, du kan. Men du kommer til at arbejde og kæmpe for dit forhold, hvis det skal lykkes. Du klarer det ikke alene med de stærke følelser af jalousi, du lider under, og som du også selv er bevidst om. Du har brug for at få arbejdet med de negative følelser hos en terapeut eller psykolog for at komme videre i dit liv. Disse følelser forsvinder ikke af sig selv.
Varmeste hilsner og gode ønsker om at tage de rigtige valg.