Min mand har hemmeligheder
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
For fire måneder siden fandt jeg viagra i min kærestes toilettaske. Han tog på job et andet sted i landet, og da han kom hjem i weekenden, var de ikke i tasken. Jeg konfronterede ham med det i den tro, at han var mig utro med en kvinde. Han fik mig overbevist om, at det var han ikke, men at han havde brugt det i vores samvær. Han sagde, at nu havde han smidt pillerne væk, for der var også bivirkninger ved at bruge dem. Bagefter havde jeg stadig en knude i maven, for jeg fandt også viagra i hans arbejdsrygsæk. Hvis de skulle bruges med mig, skulle de jo ikke være i hans arbejdsrygsæk. I den seneste tid har han gået med tilstoppet næse (bivirkning ved viagra), og der har været flere ting, der har gjort mig mistænksom😢Jeg tror, han er på viagra igen, men ikke med mig. På grund af operationer har vi kun haft sex tre gange de sidste tre måneder. Jeg gjorde, hvad jeg ikke skulle gøre – gik på hans pc og fandt ud af, at han havde været på boyfriend.dk og set pornofilm med bøsser, mens jeg havde været indlagt på sygehuset. Han havde også besøgt en sexshop fysisk, mens jeg lå på intensiv efter operationen. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg skulle aldrig have gået på hans pc. Det er en krænkelse af ham. Jeg er meget rummelig og giver plads, men min knude i maven er bare blevet stor😢😢 Jeg ved godt, at jeg bliver nødt til at konfrontere ham – jeg ved bare ikke hvordan 😢😢

Svar
Kære kvinde
Tak for dit brev. Godt at du skriver til brevkassen, så du kan komme videre i den proces, du er i.
Uro i forholdet
Med det du beskriver, er der en mulighed for, at din mistænksomme side har ret:
– Du har fundet viagra i hans toilettaske.
– Du har fundet viagra i hans arbejdsrygsæk.
– Du har på hans pc set, at han har set pornofilm, besøgt sexshop og en bøssehjemmeside.
Der er uanset hvad nogle tydelige tegn på, at der er uro i jeres forhold på flere måder og planer.
At lukke op for en samtale
Jeg kan foreslå, som du selv også skriver, at du vælger at få en snak med ham. Måske du kan lukke samtalen op med et af følgende spørgsmål eller punkter.
1 Fortæl ham, at du går med en knude i maven, og at du har brug for, at I får snakket ud om nogle ting.
2 Nævn, at jeres livsvilkår med din operation og sex har været udfordrende. Giv ham forståelse for, at han sikkert har savnet sex.
3 Beskriv din usikkerhed i forhold til dine fund af viagra. I toilettasken og i arbejdsrygsækken.
4 Sig, at der er noget, du bliver nødt til at fortælle ham. Fortæl, at du har gjort noget, du ellers aldrig gør. At du har været inde på hans pc og set, at han har set pornofilm, besøgt sexshop og en bøssehjemmeside.
5 Nævn, at du gerne vil kæmpe for jeres forhold og foreslå derfor, at I opsøger noget hjælp til at få snakket om disse ting, og hvad de er et udtryk for. Du kan evt. have nogle forslag klar i forhold til, hvor I kan opsøge hjælp.
Inden samtalen er det godt at overveje, hvor du kan starte samtalen, så der er de bedst mulige betingelser for sådan en snak.
Fra tanke til handling
I dit brev har du en tanke om at konfrontere ham og få hemmelighederne frem i lyset. Jeg vil gerne opmuntre dig til at handle på din tanke for at passe på jeres forhold.
Jeg håber, at du får mod på at åbne op for ham. Jeg ønsker dig det allerbedste.
Mange hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut