Min mand kysser venskabeligt kollega
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har skrevet til jer før. Jeg må sige, det har været en drøj tur at nå så langt, hvor jeg så småt er begyndt at opbygge nogen tillid til min mand. Jeg vil så stadig sætte spørgsmålstegn  ved nogle af de ting, jeg ikke kommer til at forstå ved min mand og hans måde at være på, når det gælder kollegaer. En ting, jeg aldrig bliver dus med, er, at han fortæller, at en kollega, som han har kendt igennem mange år, kun er en ven. Når han møder hende, skal hun absolut have et kys på munden. Han siger, det er på rent venskabeligt vis, og det har de da altid gjort. Jeg synes ikke, det er i orden. Man kysser da ikke sine kollega på munden. Er det mig, der tolker det forkert eller hvad?
Venligst en uforstående og bekymret kone

Svar
Kære du
Tak for din besked. Dejligt, du har lyst til at bruge os igen.
Jeg tror desværre ikke, at jeg kender din forhistorie, da spørgsmålene til vores brevkasse bliver anonymiseret, men jeg prøver at give dig så godt et svar, som jeg kan, på baggrund af dette spørgsmål.
Upassende med kys til kollega
Jeg forstår udmærket din uforståenhed overfor, at din mand kysser sin kollega på munden, når de ses. Det synes jeg også, er meget upassende. Jeg kender som sagt ikke jeres forhistorie, og det virker i din besked, som om der har været flere ting, som har skabt mistillid i jeres forhold, siden du skriver, at det har taget dig tid at få opbygget noget tillid til ham. Og hvis det er rigtigt, så er det da bare virkelig sejt, at du har taget kampen op.
Jeg forstår godt, at du også er nødt til at have dette med kys afklaret og stoppet, for at tilliden kan blive hel igen. Kys er ikke noget, man bør dele med alle og enhver – heller ikke gode venner. Kys er i min verden er kun noget, man deler i romantiske forhold. Og hvis det også er sådan i din verden, så synes jeg, at du bør gøre det klart for ham.
Øvelse til kommunikation
Jeg ved ikke, hvordan jeres kommunikation er med hinanden, så derfor vil jeg give jer en øvelse, som jeg håber, kan være en hjælp til at få talt om dette emne. For det er vigtigt for jeres forhold, at I har tillid til hinanden, og det kan I ikke have, hvis ikke du kan stole på ham, når han giver kys til en kollega – hvad jeg godt forstår.
Invitér din mand over på din ø – og besøg hans
Jeg vil beskrive en metode at tale med din mand på om dette emne, og jeg laver en helt konkret fremgangsmåde, som du/I kan tage udgangspunkt i. Øvelsen tager udgangspunkt i, at når vi er uenige med vores partner om et emne, så er det, som om man bor på hver sin ø, og man kan have svært ved at forstå, hvorfor den ene gør eller siger, som han/hun gør, fordi man slet ikke har samme udsyn fra sin egen ø. Det handler derfor om, at man bliver i stand til at besøge den andens ø, så man får et bedre udgangspunkt for at forstå den anden part. Man behøver ikke at være enige, men man har brug for at kunne forstå, hvorfor der sker det, der sker. Derfor vil jeg anbefale følgende:
Inviter
Invitér din mand til at være med i øvelsen. Fortæl ham, at du har meget svært ved at forstå, hvorfor han har det så afslappet med kys, og at du gerne vil prøve at forstå mere, men at du også har brug for at blive hørt. Jeg håber meget, at han har lyst til at være med i øvelsen, og at I begge kan gå ind til det med nysgerrighed. Forsøg at være åben og kærlig i din invitation – og vær med på, at det handler om en indsats og nysgerrighed fra begge sider. Hvis han derfor virker afvisende, så fortæl ham, at det også er nyt for dig, og at du også er åben for det, han har at fortælle.
Omgivelserne
Sæt jer et rart sted eller gå en tur. Nogen kan godt lide at sidde overfor hinanden, mens andre hellere vil have noget fælles tredje at se på, så det ikke føles helt så intenst. Det kan fx være ved at se ud ad vinduet sammen, eller ved at I går en tur. Gør det så behageligt som muligt for jer.
Besøg hinandens øer
Visualisér, at I er på hver jeres ø, og at formålet med øvelsen er, at I først tør sejle over til den andens ø og få en rundvisning, og at I dernæst endda kan bygge en bro imellem øerne, fordi I har opnået en fælles forståelse. Vælg, hvem der starter med at vise rundt på øen, og hvem der nysgerrigt lader sig føre rundt på rundvisning.
Når man viser rundt på sin ø
Det er vigtigt, at man tager udgangspunkt i sin egen ø, når man har én på besøg. Ligesom du ville fortælle, at ”her er rundetårnet, som har xxx historie og højde”, så fortæl helt grundlæggende, hvordan DU har det på øen. Fortæl, at kys i din verden er noget, kun du og din mand har sammen. At det er meget intimt for dig, og at du bliver ked af det, når han også deler ud af sin kærlighed til andre kvinder på den måde. At du bliver i tvivl om din tillid til ham. Og at du så gerne VIL have tillid til ham. Tag udgangspunkt i, hvordan du har det.
Når man er på besøg på den andens ø
Vær nysgerrig. Ligesom man kunne have lyst til at spørge: ”Men hvornår blev rundetårnet bygget?”må man også stille spørgsmål til den ø, man besøger. Lyt og spørg nysgerrigt, så den anden føler, at de har en spændende ø. Din nysgerrighed er ikke kun for den andens skyld, men også for din egen skyld, fordi det hjælper til at reflektere mere og forstå sig selv bedre.
Forløbet
En mulighed kunne være, at du får besøg på din ø først, så din mand får en forståelse for, hvorfor du gerne vil lave denne øvelse. Invitér ham til at stille spørgsmål til dig undervejs. Når du synes, du har fortalt dit, og han har lyttet nok til dig, så bytter I, og du stiller nysgerrige spørgsmål til det, han fortæller om sin ø. Det er ikke sikkert, at I vil forstå hinanden helt, men det er vigtigt, at I kan tale åbent om det med nysgerrighed, så I kan have en ordentlig snak om det. Så tror jeg, forståelsen og respekten overfor den andens holdning vil komme.
Jeg håber, at denne øvelse vil kunne hjælpe jer videre. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver påvirket af det, og jeg synes, det er helt på sin plads, at det skal stoppe, men jeg tror, det er nødvendigt at have din mand med fra starten, så han også føler, at han bliver hørt.
Alt det bedste til jer
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog