Min mand vil se porno, mens vi har sex
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Min mand vil gerne have, at vi skal se porno, mens vi har sex eller i hvert fald før. Jeg vil egentlig hellere undvære det. Jeg synes, jeg bliver så fokuseret på, hvordan de gør i filmen, og hvordan de ser ud, at jeg selv har svært ved at nyde vores sex. Det bliver også mere hårdt og hurtigt, så jeg ikke så tit får orgasme, selvom min mand tror det. Jeg synes jo, det skal lyde sådan, som det lyder på film, så han tror jeg kommer, selvom jeg egentlig slet ikke er i nærheden. Hvad skal jeg gøre for at komme ud af det? Jeg tror slet ikke, min mand kan komme i stemning uden filmene. Og jeg tør ikke fortælle ham, at jeg faker orgasmer – jeg er bange for, at det vil såre ham.
Vh den forvirrede kvinde

Svar
Kære forvirrede Kvinde
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Det lyder, som om at jeres sexliv er på din mands præmisser. Du er kommet til at navigere efter, hvad du tror, han kan lide, og hvad du bør gøre, frem for hvad du selv har lyst til. Og i dét kan man let miste sig selv, sin egen lyst og nydelse, og blive ganske forvirret.
Et udgangspunkt for al sex må være, at det er rart. Det skal være rart, og det skal det være for jer begge. Hans lyst skal ikke være på bekostning af din, og har du ikke lyst til at se porno, så skal det ikke være en del af jeres sexliv. Slet ikke, når det er med til at forstyrre dit og jeres nærvær og fjerne jeres fokus fra jeres egne kroppe og lyst.
Jeg tænker, at det helt sikkert vil såre ham at høre, at du faker din orgasme og ikke er godt tilpas i det sex, I har. Samtidig lyder det ikke rart, at du har svært ved at nyde det, når I har sex. Men kroppen husker sex uden lyst og overskridelse af (egne) grænser, og det kan let resultere i afsky.
Langsommelighed og erotik
Porno har meget lidt med virkeligheden at gøre. De fleste kvinder har brug for langsommelighed og erotik for at deres lyst blomstrer, ligesom stimulering af sanserne og fornemmelsen for, hvornår kroppen er tilgængelig og klar, er en forudsætning for god sex. De ting er ikke til stede i det meste porno. Derfor er det en ringe inspiration til god sex for begge parter. Det meste porno er designet til mandens visuelle tænding og solosex.
Jeg vil anbefale dig at tage en ærlig snak med din mand. Fortæl ham, at du desværre er kommet til at snyde både ham og dig for et ærligt og dejligt sexliv, fordi du ikke har haft modet til at sige til og fra. Har har du brug for hjælp til dette, bør du opsøge en parterapeut eller/og en sexolog som en hjælp til denne samtale. Måske kan du finde hjælp hos en af vores psykologer eller vores gratis og anonyme telefonrådgivning.
Jeg kan også anbefale jer sammen at lytte til eller læse min bog “At elske er ikke en følelse” – navnlig afsnittet om “seksual-undervisning for voksne”.
Jeg ønsker dig mod og støtte til at begynde på en rejse, hvor lyst og nydelse er i fokus – for jer begge.
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut