Skal jeg gå eller
blive i forholdet?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg er en mand på 33 år, og jeg bor til daglig med min kæreste og vores søn på 2 år. Jeg har været sammen med min kæreste i 6 år, og jeg har i hele vores forhold haft perioder, hvor jeg har været tæt på at gå fra hende. Vi er alligevel blevet sammen, specielt fordi jeg altid har haft et stort ønske om at få et barn.
Mit problem i forholdet handler meget om, at  jeg bliver drænet af hendes energi, og jeg vender det indad og ser meget negativt på hende. Synes hun er uintelligent og snævrersynet, når jeg bliver frustreret. Vi har ikke de store fællesinteresser, og vi har meget forskellige værdier.
Alligevel er der noget i mig, som får mig til at blive i forholdet, og jeg tror stadig, jeg elsker hende. Nyder meget trygheden i jeg ved, hvad jeg har, og samtidig er jeg bange for, hvordan mit forhold til vores søn vil blive, hvis vi skal bo hver for sig.
Håber derfor på nogle gode råd eller tanker, så jeg måske kan blive lidt mere afklaret.
Hilsen den frustrerede

Svar
Kære frustrerede
Tak for dit ærlige brev. Respekt for at du som mand åbner op for det, der frustrerer dig. Jeg giver gerne nogle overvejelser tilbage til dig som mulighed for, at du kan blive mere afklaret med, hvor vejen går for dig.
Forskellighed
Det første jeg kommer til at tænke på er, at der ikke findes 2 mennesker , der er ens, hverken udvendigt eller indvendigt. Det indgyder stor respekt for hvert enkelt menneske. Du giver udtryk for, at I er meget forskellige. I kan måske omtales som 2, hvor modsætninger har mødt hinanden.Her vil jeg gerne udfordre dig til at overveje følgende:
• Da I mødtes, faldt du da netop for, at hun var et energibundt?
• Har du overvejet, om du får dårlig samvittighed over, at hun laver en masse , og at du næsten føler dig doven i forhold til hende? Bliver du ramt på, at du ikke er god nok i forhold til hendes kunnen?
• Du kan overveje, om du kan genkende dig selv på nogle af punkterne, eller om der er noget helt andet, du bliver ramt af?
Byggesten
Vores måde at agere på og være på, kan have både fordele og ulemper. Hvis et menneske er meget aktivt, kan det være en ressource. Samtidig med kan der være en bagside ved, at det måske kan være svært for et sådant menneske at give sig selv lov til at holde fri eller give plads til, at andre har behov for mere ro.
Giver det mening at tænke, at hun er en kæmpe ressource. Og, at der følger udfordringer med? Giver det mening at tænke, at du er en kæmpe ressource mht., at du har en rolig side, der er god til at bidrage med ro i hjemmet. Ved at tænke sådan giver det mulighed for at tænke hinanden som en ressource. Og, jeg har lyst til at tilføje, at jeres søn kan være heldig med at have 2 forskellige forældre, som han kan spejle sig i og lære af.
Når et par er udfordret, holder jeg af at spørge: Er der nogle byggesten tilbage i forholdet? I dit forhold lægger jeg mærke til 3 ting:
1. Du skriver, at du tror, at du stadig elsker hende.
2. Du lyder til at have en dyrebar søn.
3. Du oplever, trods alt, tryghed i det, du er i.
Disse 3 punkter kan kaldes byggesten. Der er noget at bygge videre på.
At få talt ud
Hvordan vil det være at tænke, at I har brug for at få stoppet op. At få åbnet op og talt om det, der udfordrer. Jeg kan foreslå, at I får aftalt f.eks. 1 gang om ugen, hvor I får snakket ting igennem. Og, at I tænker det som en opdagelsesrejse , hvor I øver jer på at se på hinanden med nysgerrige øjne.
Det første møde kunne være med temaet:
• Ting jeg sætter pris på ved dig. De næste møder kunne så have forskellige temaer:
• Værdier
• Fælles aktiviteter
• Individuelle aktiviteter
• Andet…
Det er naturligvis helt op til jer. Det vigtige er, at temalisten kommer til at indeholde det, I hver især har brug for, der bliver arbejdet med. Som udgangspunkt, for at starte nogle samtaler, vil det også være muligt, at du lader din kæreste læse mit svar. I har også mulighed for at ringe ind til vores gratis telefoniske parrådgivning hver mandag aften.
Jeg håber, at mit svar har skubbet dig i gang med mulighed for at arbejde med udfordringerne.
Mange hilsner