Tissetrang under sex
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
For nyligt er jeg blevet seksuel aktiv, og min mand og jeg er glade for, at det kan foregå i trygge, kærlige rammer.
Der er dog en udfordring, som jeg er i tvivl, om jeg skal søge læge med, eller om det er forholdsvist almindeligt. Jeg oplever nemlig en stærk tissetrang under sex – især ved stimulering af klitoris, men også ved samleje (nogle stillinger mere end andre). Jeg bliver ofte nødt til at afbryde flere gange for at gå på toilettet, og det er også sket et par gange, at jeg kommer til at tisse undervejs.
Jeg har læst, at det kan ske under orgasme, men for mit vedkommende er det ikke i denne sammenhæng. Heldigvis er det noget, vi ikke tager så tungt, men jeg kan godt mærke, det påvirker min sexlyst negativt, at jeg hele tiden er så bevidst om denne ret voldsomme tissetrang.
Det kan også bekymre mig, hvis det skyldes, at noget er “galt” forneden, så jeg vil spørge, om I mener, jeg skal søge læge/gynækolog med det?
Mvh.

Svar
Kære “tissetrængende”
Det, du beskriver, oplever rigtig mange kvinder. Jeg tror ikke, der er noget galt. Men jeg forstår, at det er frustrerende, og der er heldigvis noget, du kan gøre ved det.
Det, du højst sandsynligt oplever, er, at ved stimulation af G-punkt og klirotis og ved ophidselse fyldes det, man kalder “seke-kirtlerne” med væske. Sekekirtlerne er en samling af kirtler, der til sammen udgør det, vi kalder G-punktet. Når kirtlerne fyldes med væske, trykker det på urinrøret, og hjernen tror med samme, at du skal tisse. I virkeligheden er det g-punktet og dets kirtler, der er opsvulmet. Selvom der altid er en smule urin i blæren, danner vi almindeligvis ikke urin i så store mængder, ej heller så hurtigt. Derfor er det også muligt, at det du “tisser” under samleje ikke er urin, men ejakulations-væske fra de nævnte seke-kirtler. Også det vi kalder sprøjteorgasmen. Mange kvinder oplever, at sprøjte/væske meget under sex, og at det ikke er ved orgasme, men i det hele taget. Lugter væsken af urin? Hvis ikke, er det højst sandsynligt ejakulationsvæske.
For at undgå at sprøjte kan du træne din bækkenbund med knibeøvelser. Når vi ikke kan styre enten urin eller ejakulationsvæske, kan det tyde på en slap bækkenbundsmuskulatur. Knib sammen i 4 sekunder, spænd af i 4 sekunder. Det gør du 2 gange dagligt i 5 min.
Fornemmelsen af, at du skal tisse, når du bliver stimuleret eller ophidset, er almindelig og svær at gøre så meget ved. Det kan hjælpe at aflede opmærksomheden en smule ved at stimulere noget andet på kroppen samtidig, f.eks bryster og baller. Du er for nylig blevet seksuelt aktiv, så du er højst sandsynligt ekstra sensitiv lige nu.
Giv det tid, og træn din bækkenbund. Og så skader det aldrig at blive tjekket hos gynækologen bare for at være sikker på, at alt er, som det skal være.
De bedste hilsner
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut