Jeg har mistet følelserne
for min kæreste.
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis.
Jeg er en ung pige på 20 år, som lige er flyttet sammen med min kæreste, som jeg har været sammen med i 3,5 år. Sagen er den, at jeg de sidste fire måneder har haft en “tomhed” med ham. Han kærtegner mig og fortæller tit, at han elsker mig, men jeg føler ikke det samme længere. Faktisk er vi helt derude, at jeg fantaserer om andre mennesker. Når jeg er i byen, ønsker jeg at kunne flirte og mærke noget spænding. Jeg ville ønske, jeg kunne få følelserne tilbage for min kæreste, fordi vi har det så godt sammen. Han er praktisk talt min bedste ven, men jeg sidder og “drømmer” om at få lov til at have sex med andre og flirte rundt.
Jeg har længe tænkt, om jeg skal gå fra ham, men det har jeg ikke lyst til, da jeg ved, at jeg så aldrig vil komme til at tale med ham igen. Samtidig mærker jeg ingenting, når han kærtegner mig, når vi kysser eller andre ting. Han er derudover også min første kæreste, så jeg ved ikke, om det er derfor jeg føler, at jeg mangler at “eksperimentere”. Jeg føler også, det er et for tomt grundlag at forlade et forhold på, når vi har været sammen 3,5 år. Jeg er også bange for, at hvis jeg gik fra ham for “et sensuelt eventyr”, ville jeg fortryde det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg håber I kan hjælpe.

Svar
Kære unge pige.
I første omgang vil jeg sige, at jeg har stor forståelse for din situation. Du og din kæreste har fulgtes ad og været sammen i lang tid; og gennem en tid, hvor I var temmelig unge. Det er i den tid, hvor man skal finde ud af, hvem man er, og hvilke ønsker og drømme man har for fremtiden og livet. Det er en tid, hvor det for mange er almindeligt at have haft flere kærester. Man prøver sig lidt frem og ved måske ikke helt, hvad det er, man har brug for, men det er dejligt og trygt, når der er en, som synes, man er sød og spændende, og som man også selv kan lide.
Men at være sammen med sin første kæreste igennem 3,5 år, kan samtidig give nogle begrænsninger i forhold til det at være sammen med andre – både venner og veninder. Man oplever ofte de fleste ting sammen med kæresten og giver måske også køb på noget, man selv har lyst til, og der kan være tanker og følelser, som ændrer sig undervejs.
Efter at have været kærester i så lang tid, så er det naturligt, men måske også skræmmende, at både I og andre ser jer som et par. I  har sikkert også lagt fremtidsplaner undervejs; planer, som handler om jer. Nu er I flyttet sammen, og på den måde kører jeres liv i nogen grad derudad ”på skinner”, mens du begynder at tvivle på dine følelser og drømmer om en frihed til at prøve noget andet – og måske mere spændende. Jeg tror, det er meget normalt, at du føler og tænker sådan. Du er ikke længere den pige, du var for 3,5 år siden, og følelser og drømme ændrer sig fx i forhold til situation, modenhed og alder. Så hvis du skal træffe et valg i forhold til dine aktuelle følelser, lyster og behov vil det være mest naturligt, at du forlader din kæreste og prøver at finde ud af, om der er noget mere spændende at opleve uden ham.
Men du risikerer på den måde at miste noget godt og værdifuldt. Og på et tidspunkt finder du måske ud af, at det, du drømte om, ikke var så godt og spændende, som du forestillede dig. Mange af dem, som lever det liv, du lige nu drømmer om, ønsker måske i stedet den tryghed og kærlighed, du oplever. Så du kan ende med at ønske at få din bedste ven og kæreste tilbage, men så kan det være for sent for jer begge.
Når følelserne er kølige
I et parforhold er det normalt, at følelserne ikke hele tiden er varme og overvældende fantastiske, og man kan komme i tvivl i forhold til fremtiden, når man har det sådan. Men mine erfaringer med følelser er, at de påvirkes af mange ydre og indre forhold. De kan være flygtige, og af den grund kan det være problematisk at træffe valg og bygge sit liv på dem. Man kan måske ikke styre sine følelser, men man kan godt gøre noget for at påvirke dem, og man bestemmer selv, hvordan man vil handle på dem.
Når du skriver, at din kæreste er din bedste ven, og at du ikke har lyst til at gå fra ham, så vil jeg opfordre dig til at holde fast i det. Jeg ved ikke, om I skal være sammen resten af livet, men jeg synes, I skal give det en chance. Fortæl din kæreste, hvordan du har det. Det er vigtigt, at I kan dele tanker og følelser – også dem, der opleves som problematiske. Måske har han allerede mærket, at du er fjern og ikke længere så modtagelig for hans kærlighed? Måske er han allerede bange for at miste dig? Under alle omstændigheder er det vigtigt, at I kan være ærlige overfor hinanden. Det kan gøre ondt i jer begge, når I er det, men det er til enhver tid bedre end at frygte det ukendte.
Konkrete forslag
Det vil være godt for dig at fokusere på, hvad det er, du er glad for hos ham og i jeres forhold, og hvad det var, du faldt for. Overvej også, om der er noget, du savner i jeres forhold, og fortæl ham om det. Og tænk over, hvad du kan gøre for ham, for ofte er det sådan, at man bliver mere glad for den, man gør noget godt for.
Du skriver, at du længes efter et sensuelt eventyr og flirteri. Måske har I behov for at udvikle jer sammen på det seksuelle område, så begge kan få ny inspiration og variation i jeres samliv. Den spænding og flirt, du drømmer om at finde udenfor jeres forhold, kan I måske få ind i jeres forhold, hvis I er åbne for at lære nyt, lege med jeres fantasier og være på opdagelse sammen. Opsøg evt. en sexolog for at få hjælp eller find inspiration her.
Hvis jeres liv sammen er meget koncentreret om jer, kan det også være en god ide, hvis I hver især har nogle interesser og venner, som I ”dyrker” hver for sig. På den måde får I også noget mere, I kan dele med hinanden, når I er sammen.
Der findes ingen perfekte forhold. Nogle kæmper mere end andre for at få det til at fungere, mens andre giver op og måske fortryder det senere. Der findes ingen opskrift på et godt liv, men vi er selv ansvarlige for de valg, vi træffer – eller undlader at træffe. Og selv kærlighed, som synes død, kan blive levende igen, hvis man har viljen til det. Som når man lover at ville elske (i modsætning til at føle kærlighed), når man bliver gift.
Jeg håber for dig, at du kan træffe et valg, som du senere kan se tilbage på som det rigtige.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder