Særlige opmærksomhedspunkter efter et overgreb
Når der er sket et overgreb, er det vigtigt, hvordan man som leder i en menighed eller et fællesskab håndterer...
Her er en handlingsplan, som kan anvendes i tilfælde af mistanke eller viden om seksuelt overgreb i menigheden/fællesskabet.
Har jeres menighed/kirkeligt fællesskab en handlingsplan, er det den, der fortæller jer, hvad I skal gøre.
Har menigheden/fællesskabet ikke en handlingsplan, er her en handlingsplan, I kan anvende. Planen er udarbejdet af Agape med inspiration fra Frikirkenets retningslinjer og handleplan, som I kan finde her.
Overordnet gælder det:
1. Hvad skal gøres?
Hvad der skal gøres, afhænger af, om du har mistanke eller konkret viden. Nedenstående skema viser de forskellige handlinger.
Agape anbefaler, at I involverer en ekstern rådgiver/supervisor, som kan hjælpe og guide jer i processen. Kontakt Agape, som kan guide jer videre.
Kontakt til politi, sociale myndigheder og nærmeste leder:
Ved anmeldelse til politi, underretning til sociale myndigheder og kontakt til nærmeste leder, kan du tage udgangspunkt i disse spørgsmål til at beskrive din viden eller mistanke så konkret som muligt.
Afklar med politiet, de sociale myndigheder eller din nærmeste leder, hvem der må tales med om hvad. (Fx med offer, krænker, resten af børne-unge-gruppen og deres forældre)
Vær opmærksom på, at forældre ikke må kontaktes hvis krænkeren er forældre/omsorgsperson for barnet/den unge. I det tilfælde skal I kontakte de sociale myndigheder og/eller politiet direkte. Det er så dem, der vurderer og beslutter, hvem der gør hvad og hvornår.
2. Handleplanen: Hvem skal gøre hvad?
Her følger anvisninger på, hvem der skal handle.
Ved konkret viden om seksuelt overgreb på et barn/en ung, skal politiet kontaktes straks.
I øvrige situationer kan følgende anvisninger følges:
Ved konkret viden skal relevante myndigheder involveres.
Følgende skal afklares i forhold til, hvem der gør hvad:
Obs! Hvis den, der har krænket, er ansat i menigheden/fællesskabet, så vær også opmærksom på almindelige ansættelsesretlige regler.
3. Hvornår skal det gøres?
Herunder følger retningslinjer for, hvornår der skal handles.
Dette skal der handles på med det samme:
Vær opmærksom på, at der er situationer, hvor I ikke må kontakte forældrene. Det gælder, hvis (den formodede) krænker er forælder eller på anden måde nærmeste familie/omsorgsperson i forhold til barnet. I det tilfælde skal I kontakte de sociale myndigheder og/eller politiet direkte. Det er så dem, der vurderer og beslutter, hvem der gør hvad og hvornår.
Dette kan vente til i morgen eller senere på ugen, men det skal gøres snart:
Det skal I gøre senere, om nogle uger eller senest efter tre måneder:
4. Håndtering af pressen?
Journalister er opmærksomme på, hvad der sker i deres lokale område. Derfor kan der opstå en situation, hvor I skal håndtere et telefonopkald eller anden kontakt fra pressen. Hvad gør I så?
Vi anbefaler, at I på forhånd har aftalt, hvem der kan udtale sig til pressen. Har I ikke dette klarlagt, kan følgende retningslinjer anvendes:
I første omgang svarer I, at I ikke kan kommentere på en eventuel sag.
Ledelsen indkalder til møde og aftaler, hvem der kan udtale sig. Det kan eventuelt også være, at I er medlem af et større kirkefællesskab, hvor I kan hente hjælp til håndtering af pressen og henvise til en kontaktperson her.
Her har vi samlet en liste med en række gode råd til dig, der har ansvar for pressen.
5. Samtale med forældrene, offeret og krænkeren
Hvis der er foretaget anmeldelse til politi eller underretning til sociale myndigheder aftales det med dem, hvad og hvor meget der skal tales med forældre, offer og krænker.
Hvis forældre eller omsorgsgiver til barnet/den unge er krænker er det politiet/de sociale myndigheder der skal kontakte forældre/omsorgsperson. Vær sikker på at der er en tydelig aftale med politi/sociale myndigheder, hvem der kontakter forældre/omsorgsgiver.
Ved samtalen: